Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe technologie w produkcji opon zimowych

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
Aby poprawić jakość i trwałość ogumienia, zmniejszając jednocześnie jego negatywny wpływ na środowisko, producenci prześcigają się w projektowaniu nowych rozwiązań. Obok wyszukanych bieżników stosują coraz lepsze mieszanki gumowe.

Nie ma przypadku w tym, że opony wiodących producentów segmentu premium co roku zdobywają czołowe lokaty w testach prowadzonych przez organizacje i czasopisma motoryzacyjne. Na skrócenie drogi hamowania, stabilne zachowanie na drodze i wyższą efektywność paliwową czołowe marki pracują spędzając wiele godzin na testach laboratoryjnych i komputerowych.

- To właśnie podczas symulacji komputerowych inżynierowie decydują, w których miejscach wprowadzić dodatkowe rowki i nacięcia, poprawiające odprowadzanie wody i śniegu – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl S.A.

Na rynku rozróżniamy trzy typy bieżników: symetryczne, asymetryczne i kierunkowe. O ile pierwsze z nich nie są produktami szczególnie wyszukanymi, nad opracowaniem rzeźby dwóch pozostałych fachowcy spędzają sporo czasu. Dzięki temu powstaje ogumienie, które w szczególności w wersji kierunkowej jest w stanie spełnić oczekiwania właścicieli samochodów o sportowych osiągach. Lamele, czyli nacięcia w bieżniku umieszcza się tu gęsto i w bardzo uporządkowany sposób. Dzięki temu opona poddawana działaniu dużych sił i obciążeń pracuje tak, że z bieżnika pozbywa się śniegu i błota, zachowując przez cały czas optymalną przyczepność.

Ale bieżnik to tylko połowa sukcesu. Szczególnie w przypadku opon zimowych kluczowe znaczenie ma mieszaka, która musi zachować odpowiednią miękkość w niskich temperaturach. Aby było to możliwe, wzbogaca się ją o rozmaite dodatki, spośród których najważniejsze to silikon i krzemionka. Silikon dodaje elastyczności, a krzemionka zapewnia lepszą przyczepność na śliskiej nawierzchni.

Eksperci Oponeo.pl wyliczają, że na 100 kg mieszanki gumowej zużywa się ok. 50 kg syntetycznego kauczuku, ok. 15 kg krzemionki i tyle samo sadzy oraz 10 kg olejów i po ok. 2 kg siarki i żywic. Pozostałe składniki wynikają z indywidualnych receptur poszczególnych firm. A te stosują coraz bardziej nowatorskie i zaskakujące rozwiązania.

- Np. Continental postawił na produkcję gumy z korzeni mniszka lekarskiego. W tym celu firma uruchomiła dużą plantację tej rośliny w niemieckim Münster. Bardzo istotną zaletą takiego rozwiązania są niewielkie wymagania tej rośliny. W odróżnieniu od drzew kauczukowych można ją uprawiać na ziemiach, które do tej pory były uznawane za nieużytki – mówi Filip Fischer.

Eksperci przekonują, że po dopracowaniu technologii i rozpropagowaniu upraw wokół zakładów produkcyjnych mniszek może stać się głównym materiałem stosowanym do produkcji opon. A sam proces stanie się bardziej przyjazny dla środowiska i tańszy.

Naturę w produkcji ogumienia coraz szerzej wykorzystują także inżynierowie japońskiej firmy Yokohama. Aby poprawić osiągi i trwałość ogumienia oraz zmniejszyć negatywny wpływ produkcji na środowisko, koncern prowadził specjalistyczne badania. Ich celem było zwiększenie udziału materiałów nieropopochodnych w produkcji do ponad 80 procent. Liczne testy potwierdziły, że znakomitym dodatkiem do mieszaki jest olejek ze skórek pomarańczy. Jego największą zaletą jest poprawa przyczepności ogumienia do drogi. Co ciekawe zastosowanie go daje lepsze efekty od wykorzystywanego zazwyczaj naturalnego kauczuku. Aby poprawić jego właściwości stosuje się oleje ropopochodne, których ilość dzięki skórkom pomarańczy można zmniejszyć.

Olejek pomarańczowy jest częścią nowoczesnej mieszaki NANO Blend, bogatej ponadto w drobną krzemionkę i polimer. Ten ostatni składnik zapewnia niskie opory toczenia, obniżając tym samym zużycie paliwa. Olejek i krzemionka podnoszą w czasie jazdy temperaturę ogumienia, zapewniając doskonałą przyczepność.

Nad mieszankami pracują także inne firmy. Potentat w tej dziedzinie – firma Lanxess opracowała dwa nowe gatunki gumy, które mają ułatwić produkcję i wpłynąć na zmniejszenie zużycia paliwa. Dzięki dużej masie molowej opony wyprodukowane z takiej gumy cechują niskie opory toczenia, a ich obróbka jest mniej kłopotliwa. Producent gumy jest przekonany, że dzięki niej zmniejszy się emisja dwutlenku węgla do atmosfery.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pruszczgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto