Głównym celem akcji "Pielęgnujemy EKOzwyczaje" jest edukacja ekologiczna uczestników, upowszechnianie wśród konsumentów wiedzy na temat selektywnej zbiórki odpadów - szczególnie opakowań szklanych - oraz recyklingu, pozwalającego na odzysk surowców z odpadów.
W ramach zbiórki klienci sklepów Biedronka w zamian za przyniesienie 5 szklanych opakowań otrzymają sadzonki roślin o szczególnych walorach przyrodniczych. Zbierane będą opakowania szklane, takie jak butelki czy słoiki. Akcja odbędzie się w godzinach od 10.00 do 18.00 na parkingach sklepów - w specjalnie oznakowanych namiotach - znajdujących się w 20 miastach, tj. w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie, Tarnowie, Zamościu, Lubinie, Szczecinie, Słupsku, Katowicach, Oświęcimiu, Lublinie, Płocku, Łodzi, Sieradzu, Włocławku, Legionowie, Gdańsku, Toruniu, Bydgoszczy.
- Coroczna zbiórka szkła wpisała się już na trwałe w kalendarz naszych działań na rzecz środowiska. W tym roku dodatkowo postanowiliśmy przeprowadzić ją w naszych ekosklepach. Są to placówki wykorzystujące przyjazne dla środowiska rozwiązania technologiczne, takie jak np. drewniany dach, jednowarstwowe ściany, czy gruntowy wymiennik ciepła. Cały czas otwieramy nowe ekosklepy, a sprawdzone rozwiązania wdrażane są również w tych tradycyjnych. To dla nas ważne, aby sklepy Biedronka odwiedzane codziennie przez blisko 3 mln klientów były miejscem propagowania działań przyjaznych dla środowiska - mówi Sylwia Krzyżycka, Dyrektor Działu Kontroli Jakości i Ochrony Środowiska Jeronimo Martins Polska.
- Akcja „Pielęgnujemy EKOzwyczaje” to ważny obszar działań Carlsberg Polska, mających na celu upowszechnianie wiedzy ekologicznej wśród konsumentów. Poprzednie dwie edycje akcji pokazały, że klienci chętnie uczestniczą w tego typu inicjatywach i chcą mieć wpływ na swoje otoczenie. Jako producent piwa w opakowaniach szklanych, czujemy szczególną powinność propagowania wiedzy ekologicznej, zachowań korzystnych dla środowiska naturalnego, takich jak segregacja odpadów i promocja recyklingu – mówi Jagoda Jastrzębska, Kierownik ds. Rozwoju Odpowiedzialnego Biznesu w Carlsberg Polska.
Podczas zbiórki szkła dostępne będą również specjalne ankiety adresowane do uczestników akcji, które pozwolą zgromadzić wiedzę na temat zachowań i potrzeb klientów, szczególnie w kontekście segregacji odpadów. Autorem ankiety jest Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie, która przeprowadzi również analizę zgromadzonych kwestionariuszy. Uczelnia dokonała także wyboru roślin, jakie trafią do uczestników akcji:
- Rośliny, które sadzimy w ogrodach i na balkonach mają wiele wspólnego z ekologią. W tegorocznej akcji rekomendujemy rośliny oszczędzające lub gromadzące wodę, dzięki którym można zazielenić fragment płaskiego dachu, stworzyć prawie niewymagające podlewania ogrody na balkonie lub obsadzić wypełnione glebą szczeliny w murze. W Szwajcarii, w Niemczech, we Francji czy w USA przekonano się, że oszczędne rośliny sadzone w taki sposób w centrach miast są nie tylko piękne, ale również redukują zagrożenie lokalnymi podtopieniami w czasie opadów burzowych, a w czasie upałów łagodzą mikroklimat i nie obciążają rachunków za wodę – mówi doc. dr Piotr Mędrzycki, wykładowca na Wydziale Ekologii Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania w Warszawie.
Z kolei Organizacja Odzysku Rekopol, będąca również partnerem merytorycznym akcji, odpowiada za proekologiczne przetworzenie zebranego szkła.
W ubiegłorocznej II edycji akcji "Pielęgnujemy EKOzwyczaje" wzięło udział ok. 25 tys. osób, które zebrały ponad 40 ton szkła, czyli blisko połowę więcej niż w przypadku pierwszej akcji.
Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?