Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Autobusy na prąd w słupskim MZK. Wskazano dostawcę

Aleksander Radomski
Aleksander Radomski
MZK miały możliwość testowania elektrycznego autobusu Scania Citywide LF BEV w listopadzie ubiegłego roku. Pojazd wyprodukowano w Słupsku.
MZK miały możliwość testowania elektrycznego autobusu Scania Citywide LF BEV w listopadzie ubiegłego roku. Pojazd wyprodukowano w Słupsku. Mat. prasowy/scania.com
Słupski transport ma być elektryczny. MZK wybrało dostawcę sześciu nowych autobusów. Będą to pierwsze w mieście pojazdy tej klasy. Na słupskich ulicach powinny się pojawić w przyszłym roku.

O kontrakt na dostawę sześciu elektryków ubiegały się dwie firmy. Przewoźnik na ten cel wygospodarował 21 mln zł. Droższy Solaris zaproponował 19,5 mln zł, a zwycięska Scania 16,7 mln zł.

- W tej chwili czekamy na ewentualne odwołania - informuje Anna Szabłowińska, rzecznik MZK Słupsk. - Od momentu umowy Scania będzie mieć 450 dni na wyprodukowanie i dostarczenie pojazdów.

Niskopodłogowce na prąd o długości 12 metrów muszą być dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych oraz być wyposażone m.in. w systemy: informacji pasażerskiej, lokalizacji pojazdu czy monitoringu wizyjnego. MZK kupi też kompletną infrastrukturę zasilania energetycznego w postaci trzech ładowarek wolnego ładowania, każda o mocy do 120 kW. Ładowarki dla zeroemisyjnych autobusów będą też na terenie bazy transportowej przewoźnika. Dodatkowo rejon pętli autobusowej przy ul. Bitwy Warszawskiej otrzyma ładowarkę pantografową do szybkiego ładowania o mocy do 400 kW.

Elektryki scanii pojawią się w Słupsku w przyszłym roku.
- Będzie to model Citywide 12 LF BEV, który oferowany jest od dwóch lat - mówi Artur Wojtowicz, regionalny kierownik sprzedaży autobusów Scania. - Tego typu pojazdy jeżdżą już w Skandynawii, Niemczech, Szwajcarii i we Włoszech. Autobusy będą produkowane w Słupsku.

Według specyfikacji Citywide LF BEV posiada silnik elektryczny o mocy 250 kW i momencie moment obrotowym 2100 Nm. Wyposażony jest w dziesięć baterii o mocy 330 kWh. Pojazd może być ładowany za pomocą pantografu oraz złącza typu plug-in. Zasięg autobusu sięga 250 km. Jego pojemność pasażerska wynosi 85 osób z 39 miejscami siedzącymi. MZK Słupsk było jednym z pierwszych przewoźników, który w listopadzie ubiegłego roku miał możliwość obejrzenia i testowania tego elektrycznego pojazdu miejskiego, zbudowanego w tutejszej fabryce.

Przypomnijmy, że zakup autobusów przez Słupsk możliwy jest dzięki programowi Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „Zielony transport publiczny”. Dotacja dla MZK wyniosła ponad 72 proc, co przekłada się na 12,4 mln zł. Kolejne 4,6 mln zł to nisko oprocentowana i dziesięcioletnia pożyczka.

Aktualnie w taborze tego przewoźnika jest 61 autobusów, z czego 14 pojazdów zasilanych jest gazem CNG a 28 ON. Średni wiek taboru to 9 lat. W dzień powszedni komunikację miejską w Słupsku obsługują 54 autobusy.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slupsk.naszemiasto.pl Nasze Miasto