Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Była w Słupsku lokomotywownia. Już nie ma po niej śladu [ZDJĘCIA]

Wojciech Frelichowski
Wojciech Frelichowski
Lokomotywownia w Słupsku. Działała przez ponad 100 lat. Rozebrana w 2008 roku.
Lokomotywownia w Słupsku. Działała przez ponad 100 lat. Rozebrana w 2008 roku. Ireneusz Wojtkiewicz
W 2008 roku z mapy przemysłowych obiektów Słupska zniknęła lokomotywownia. Najpierw ogołocili ją zbieracze złomu. Potem przyjechały buldożery.

Słupska lokomotywownia powstała pod koniec XIX wieku. W tamtych czasach takie obiekty nazywano parowozowniami, bo były miejscem postoju i obsługi parowozów – jedynych wówczas pojazdów służących do prowadzenia pociągów.

Parowozownia na stacji kolejowej podnosiła nie tylko klasę węzła kolejowego, ale wpływała również jego prestiż. Stąd ekspediowano pociągi, były miejsca pracy, była kolejarska wspólnota.

Z czasem, już po 1945 r., kiedy do eksploatacji coraz częściej wchodziły lokomotywy spalinowe nazwę parowozownia zmieniono na lokomotywownia. Ale funkcje tego obiektu pozostały niezmienne.

Niestety, nadeszły złe czasy. W latach 90. XX wieku okazało się, że pobyt na przewozy kolejowe maleje. Tym samym kolejowa infrastruktura stała się za duża w stosunku do zapotrzebowania. Kolej w Polsce popadła w kryzys.

Dotknęło to również słupski węzeł kolejowy, w tym lokomotywownię. Na przełomie XX i XXI wieku lokomotywy odjechały do innych węzłów kolejowych lub trafiły na złom, a obiekt zamknięto.

Przez kolejne lata lokomotywownia stała opuszczona i zarastała trawą. Szybko padła łupem zbieraczy złomu, którzy zabierali każdy stalowy element, który tylko udało się zdemontować. Proceder ułatwiał fakt, że lokomotywownia nie była strzeżona.

Kolej próbowała znaleźć nabywcę na te obiekty, ale chętnych nie było. W 2008 r. podjęto decyzję o rozbiórkę lokomotywowni. Chyba jednym z powodów było to, że zdewastowana infrastruktura zaczęła zagrażać bezpieczeństwu.

Na rozbiórkę lokomotywowni była zgoda konserwatora zabytków, który nie zgodził się tylko na zburzenie dwóch wież ciśnień, które uznał za cenne architektonicznie.

Latem 2008 r. rozbiórka lokomotywowni stała się faktem. W ciągu niecałych trzech miesięcy obiekt wyburzono, oprócz wspomnianych dwóch wież ciśnień. Ale i one niebawem zburzono.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Była w Słupsku lokomotywownia. Już nie ma po niej śladu [ZDJĘCIA] - Głos Pomorza

Wróć na slupsk.naszemiasto.pl Nasze Miasto