Historia lotniska w Redzikowie koło Słupska [ZDJĘCIA]

red
W 1916 niemieckie władze wojskowe rozpoczęły budowę lotniska pod nazwą Stolp-West. Poznajcie historię lotniska w Redzikowie, zanim powstała tam amerykańska baza. Krzysztof Tomasik
W 1916 niemieckie władze wojskowe rozpoczęły budowę lotniska pod nazwą Stolp-West. Poznajcie historię lotniska w Redzikowie, zanim powstała tam amerykańska baza.

Lotnisko Stolp-West i jego losy po wojnie
Do 1919 wybudowano hangary oraz budynki obsługi lotniska. W 1920 uruchomiono port lotniczy, który przyjmował wiele samolotów prywatnych, a w 1927 port Słupsk przyjmował międzylądowania na linii Berlin - Gdańsk. W latach 30. port lotniczy był na powrót zajęty do celów militarnych. Wybudowano też nowe hangary. Także z tego lotniska nastąpił atak lotniczy na Polskę we wrześniu 1939. Po II wojnie światowej port lotniczy był w użytkowaniu cywilnym i wojskowym. W latach 80. wprowadzono kursujące dwa razy w tygodniu połączenie lotnicze z Warszawą i Koszalinem. Betonowy pas startowy lotniska miał 2200 metrów długości.

CZYTAJ TEŻ

Lotnictwo myśliwskie w Redzikowie
W 1951 roku zapadła decyzja o sformowaniu 28. Pułku 28 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego OPL. Termin gotowości bojowej wyznaczono na 1 listopada 1952 roku. Głównym zadaniem pułku było szkolenie lotnicze i obrona najważniejszych obiektów administracyjno-gospodarczych oraz wojsk na środkowym Pomorzu. Od lipca 1991 roku Pułk wykonywał zadania w ramach Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej. W dniu 1 września 1995 roku decyzją Ministra Obrony Narodowej Pułk przyjął nazwę wyróżniającą "Słupski" i odtąd jego pełna nazwa brzmiała: 28 Słupski Pułk Lotnictwa Myśliwskiego. Od tego samego roku rocznica pierwszej zbiórki Pułku - dzień 17 września - została uznana za jego święto. 9 grudnia 1995 roku Pułk otrzymał też nowy sztandar ufundowany przez społeczeństwo miasta Słupska i Ziemi Słupskiej. Historia pułku zakończyła się wraz ze zmianami, które nadeszły pod koniec lat 90. W związku z kończeniem resursów przez kolejne egzemplarze samolotów MiG-23 oraz z polityką oszczędnościową MON, wycofano z uzbrojenia maszyny tego typu. Ostatnie loty szkoleniowe odbyły się 2 września 1999 roku. Wzięło w nich udział 5 samolotów MiG-23MF i 2 MiG-23UB. Ostatni lot samolotu MiG-23UB w barwach WLiOP odbył się 30 listopada 1999.

Źródło: Wikipedia

Zobacz też: Młodzi mieszkańcy Słupska poszukiwali świadków historii

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
piotr mieczyslaw

dla scislosci - baza jeszcze nie powstala ! pewnie boja sie pana na kremlu

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3