Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Historia lotniska w Redzikowie koło Słupska [ZDJĘCIA]

red
W 1916 niemieckie władze wojskowe rozpoczęły budowę lotniska pod nazwą Stolp-West. Poznajcie historię lotniska w Redzikowie, zanim powstała tam amerykańska baza.
W 1916 niemieckie władze wojskowe rozpoczęły budowę lotniska pod nazwą Stolp-West. Poznajcie historię lotniska w Redzikowie, zanim powstała tam amerykańska baza. Krzysztof Tomasik
W 1916 niemieckie władze wojskowe rozpoczęły budowę lotniska pod nazwą Stolp-West. Poznajcie historię lotniska w Redzikowie, zanim powstała tam amerykańska baza.

Lotnisko Stolp-West i jego losy po wojnie
Do 1919 wybudowano hangary oraz budynki obsługi lotniska. W 1920 uruchomiono port lotniczy, który przyjmował wiele samolotów prywatnych, a w 1927 port Słupsk przyjmował międzylądowania na linii Berlin - Gdańsk. W latach 30. port lotniczy był na powrót zajęty do celów militarnych. Wybudowano też nowe hangary. Także z tego lotniska nastąpił atak lotniczy na Polskę we wrześniu 1939. Po II wojnie światowej port lotniczy był w użytkowaniu cywilnym i wojskowym. W latach 80. wprowadzono kursujące dwa razy w tygodniu połączenie lotnicze z Warszawą i Koszalinem. Betonowy pas startowy lotniska miał 2200 metrów długości.

CZYTAJ TEŻ

Lotnictwo myśliwskie w Redzikowie
W 1951 roku zapadła decyzja o sformowaniu 28. Pułku 28 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego OPL. Termin gotowości bojowej wyznaczono na 1 listopada 1952 roku. Głównym zadaniem pułku było szkolenie lotnicze i obrona najważniejszych obiektów administracyjno-gospodarczych oraz wojsk na środkowym Pomorzu. Od lipca 1991 roku Pułk wykonywał zadania w ramach Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej. W dniu 1 września 1995 roku decyzją Ministra Obrony Narodowej Pułk przyjął nazwę wyróżniającą "Słupski" i odtąd jego pełna nazwa brzmiała: 28 Słupski Pułk Lotnictwa Myśliwskiego. Od tego samego roku rocznica pierwszej zbiórki Pułku - dzień 17 września - została uznana za jego święto. 9 grudnia 1995 roku Pułk otrzymał też nowy sztandar ufundowany przez społeczeństwo miasta Słupska i Ziemi Słupskiej. Historia pułku zakończyła się wraz ze zmianami, które nadeszły pod koniec lat 90. W związku z kończeniem resursów przez kolejne egzemplarze samolotów MiG-23 oraz z polityką oszczędnościową MON, wycofano z uzbrojenia maszyny tego typu. Ostatnie loty szkoleniowe odbyły się 2 września 1999 roku. Wzięło w nich udział 5 samolotów MiG-23MF i 2 MiG-23UB. Ostatni lot samolotu MiG-23UB w barwach WLiOP odbył się 30 listopada 1999.

Źródło: Wikipedia

Zobacz też: Młodzi mieszkańcy Słupska poszukiwali świadków historii

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na slupsk.naszemiasto.pl Nasze Miasto