Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak wyglądał Słupsk w latach 70. ubiegłego wieku? Zobaczcie zdjęcia!

Wojciech Frelichowski
Wojciech Frelichowski
Skrzyżowanie ulic. Szczecińskiej, Sobieskiego i Krzywoustego przed przebudową.
Skrzyżowanie ulic. Szczecińskiej, Sobieskiego i Krzywoustego przed przebudową. Ireneusz Wojkiewicz
Słupsk 50 lat temu. Jak zmieniło się miasto? W wielu miejscach Słupsk zmienił się radykalnie, z kolei w innych w niewielkim stopniu. Jednak zarówno w jednym, jak i drugim przypadku można rozpoznać, że to nasze miasto. Z naszego archiwum wyszukaliśmy stare zdjęcia Słupska.

Słupsk w latach lat 70. XX wieku przeżywał spory rozwój. Już na początku tamtej dekady przystąpiono do przebudowy układu komunikacyjnego miasta. Remontowano ulice, co wiązało się z wieloma wyburzeniami obiektów, które nie tarasowały rozbudowę.

To właśnie wtedy wyburzono dwa budynki będące przez powojenne lata centrum życia kulturalnego Słupska – Dom Kultury Kolejarza i Stary Teatr. Ten pierwszy stał tam na rogu obecnej ulicy Anny Łajming (wówczas 9 Marca) i Wojska Polskiego. Teraz w tym miejscu jest rondo łączące obie ulice.

Skrzyżowanie ulic. Szczecińskiej, Sobieskiego i Krzywoustego przed przebudową.

Jak wyglądał Słupsk w latach 70. ubiegłego wieku? Zobaczcie zdjęcia!

Z kolei Stary Teatr stał pomiędzy ulicami Jana Pawła II i Jagiełły, niemal na granicy pl. Zwycięstwa. Obecnie w tym miejscu jest zachodnia część Parku Jerzego Waldorffa.

Prace związane z przebudową komunikacyjną miasta prowadzono również na Zatorzu. Ta część miasta w latach 60. XX wieku została wyznaczona, jako lokalizacja dla nowych osiedli. Zaczęły powstawać pod koniec tamtej dekady, zaś na początku lat 70. ich budowę zintensyfikowano.

To w tamtych latach przebudowano m.in. skrzyżowanie ulic Szczecińskiej, Krzywoustego i Szczecińskiej. Ta ostatnia została poprowadzona na prawie 1,5 odcinku aż do ul. Nadmorskiej (obecnie al. 3 Maja). Co ciekawe, ta ulica otrzymała dwa pasy ruchu, zaś szerokość pasa drogowego odpowiadała ówczesnym standardom autostradowym.

Niestety, były też inwestycje nieudane, czy raczej niedokończone, jak choćby słupski dworzec PKP. Obiekt, choć w części zdewastowany po przejściu frontu wojennego w marcu 1945 r., przez prawie kolejnych 30 lat spełniał swoja rolę. Jednak epoka Gierka wyznaczała nowe wyzwania i hasło „Budujemy drugą Polskę” dotyczyło również słupskiego dworca.

Na początku lat 70. XX wieku został rozebrany, zaś władza obiecała, że natychmiast zacznie budować nowy obiekt. Mało tego, dworzec miał otrzymać tunel dla pieszych pod torami w kierunku Zatorza, gdzie miał zostać wybudowany dworzec autobusowy. W witrynie domu towarowego prezentowano nawet makietę całej inwestycji.

To „natychmiast” trwało do aż do 1988 r. kiedy rozpoczęto budowę nowego dworca PKP, zaś obiecany tunel dopiero teraz ma szansę, że faktycznie powstanie.

Jak Słupsk wyglądał na początku lat 70. XX wieku możecie zobaczyć w dołączonej galerii.

Bądź na bieżąco i obserwuj:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slupsk.naszemiasto.pl Nasze Miasto