Obwodnica wschodniej Lęborka, która połączyłaby S-6 od węzła Lębork-Wschód z drogą wojewódzką 214 do Łeby, to dla miasta kluczowa inwestycja w kontekście budowy drogi ekspresowej. Pozwoliłaby na wyprowadzenie poza Lębork ruchu w kierunku Łeby, który w momencie wybudowania S-6 mocno się zwiększy. O tej sprawie a także budowie łącznika do ulicy Gdańskiej, który do czasu wybudowania obwodnicy spełniałby rolę alternatywnego objazdu centrum Lęborka po wybudowaniu „ekspresówki” dyskutowano na konwencie samorządowców z Grzegorzem Stachowiakiem, dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich. Budowa obwodnicy wschodniej to zadanie Urzędu Marszałkowskiego, które jednak bez środków z budżetu centralnego go nie udźwignie.
- Uważamy, że najlepiej byłoby, gdyby udało się obwodnice wschodnią Lęborka wybudować w ramach środków pochodzących z Polskiego Ładu
- mówi Alicja Zajączkowska, starosta lęborski.
-Gdyby marszałek zgłosił całą obwodnicę w ramach tego programu, to rozwiązałoby w sposób całościowy problem dojazdu do Łeby z ominięciem Lęborka
Projekt na budowę obwodnicy wschodniej opracowany w 2015 roku jest już jednak nieaktualny i konieczne jest wykonanie nowego. Realizacja inwestycji to dalsza przyszłość, dlatego Jednak Lębork będzie potrzebował alternatywnego objazdu centrum dla samochodów zjeżdżających z S-6 w stronę Łeby. Tę rolę miałoby spełniać łącznik S-6 z ulicą Gdańską
.- To jest ok. 1 km drogi, z tym że jest tam konieczność wybudowania wiaduktu i mostu. Chcielibyśmy wybudować drogę typu „G” o parametrach drogi wojewódzkiej i byłby to później element obwodnicy wschodniej
- mówi Witold Namyślak, burmistrz Lęborka.
Kosztami dokumentacji projektowej miałby podzielić się samorządy Lęborka, gminy Nowa Wieś Lęborska i powiatu lęborskiego.
- Kiedy będzie wykonana dokumentacja, będzie można aplikować o środki na sfinansowanie tej inwestycji
- mówi Witold Namyślak.
- Szacunkowo to koszty ok. 35-40 mln zł. Być może uda się je pozyskać z Polskiego Ładu, lub ze środków unijnych. Chcielibyśmy, by łącznik z Gdańską powstał razem z S-6.
Najpierw jednak musi zostać wydana zgoda ZRiD dla fragmentu S-6 z Leśnic do Bożegopola. Dopiero wówczas,będzie można przystąpić do projektowania łącznika z ulicą Gdańską. Grzegorz Stachowiak, dyrektor ZDW podkreśla, że realizacja tej inwestycji wspólnie z Lęborkiem, daje większe możliwości pozyskania środków, dostępnych dla samorządowców.
- Wspólnie i z osobna będziemy starali się wykorzystać każdy możliwy program, który się pojawi po to, żeby móc ten pierwszy etap budowy obwodnicy sfinansować
- mówi Grzegorz Stachowiak.
NATO na Ukrainie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?