Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Media bez wyboru: "Nałożenie na media podatku od reklamy oznacza podwójne opodatkowanie. Nowa danina narusza konstytucyjne zasady równości"

Red.
Media bez wyboru: "Nałożenie na media podatku od reklamy oznacza podwójne opodatkowanie. Nowa danina narusza konstytucyjne zasady równości"
Media bez wyboru: "Nałożenie na media podatku od reklamy oznacza podwójne opodatkowanie. Nowa danina narusza konstytucyjne zasady równości" adam jankowski / polska press
Ministerstwo Finansów zapewnia, że podatek od mediów dotyczy "gigantów cyfrowych". Skala protestu mediów pokazuje, że nie do końca tak jest. Jest też wiele innych "ale" do projektu. Jednym z nich jest głos eksperta podatkowego. Jaka jest jego opinia? Przeczytaj artykuł poniżej.

Jak tłumaczy Ministerstwo Finansów, autor projektu, proponowana ustawa "podatku od mediów i reklam" znajduje się na wstępnym etapie prac i żadne prawo nie zostało jeszcze przyjęte. I zachęca do zgłaszania uwag i opinii.

Resort finansów zauważa, że w zakresie reklamy internetowej, projekt realizuje założenia tzw. podatku cyfrowego, będącego przedmiotem propozycji ze strony Komisji Europejskiej w 2018 r., a nad którym to zagadnieniem pracuje aktualnie również organizacja OECD. Polski rząd proponuje, by zakresem składki zostali objęci „giganci cyfrowi”, których globalne przychody sięgają około 3,4 mld zł (750 mln euro), a przychody z tytułu reklamy internetowej w Polsce przekraczają 22 mln złotych (5 mln euro). W zakresie reklamy prasowej proponowany próg wynosi: dla pojedynczego tytułu prasowego aż 15 mln zł z przychodu od działań reklamowych. MF zapewnia, że tym samym podatek nie dotyka małych wydawców, ważnych dla funkcjonowania wspólnot lokalnych i regionalnych. Lokalni wydawcy z tytułu planowanych opłat nie poniosą żadnych dodatkowych kosztów - nie zapłacą nawet dodatkowej złotówki - zapewnia w stanowisku opublikowanym w środę wieczorem. W tym samym czasie trwał ogólnopolski protest mediów prywatnych, które nie nadawały programów telewizyjnych i radiowych a portale na stronach głównych zamieściły oświadczenie.

"To po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media" - napisano w liście otwartym do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych. Pod listem podpisało się kilkadziesiąt wiodących firm medialnych w Polsce.

Na inne zagadnienie zwrócił uwagę prof. dr hab. Adam Mariański, doradca podatkowy, adwokat, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Jego zdaniem nałożenie podatku od reklamy oznacza podwójne opodatkowanie, co narusza konstytucyjne zasady równości i sprawiedliwości.

- Nałożenie na media podatku od reklamy oznacza podwójne opodatkowanie. Wpływy z reklam są już bowiem obciążone CIT. Nie ma znaczenia, że CIT to podatek dochodowy, a nowa danina jest podatkiem liczonym od przychodu. Obciążane są te same środki, mamy więc ten sam przedmiot opodatkowania. Wpływy z reklam rzutują przecież na podstawę opodatkowania CIT. Dlatego uważam, że nowa danina narusza konstytucyjne zasady równości i sprawiedliwości. Nawet gdyby wszystkie media, w tym publiczne, były nią objęte, to nie ma żadnego uzasadnienia, aby odstępować od konstytucyjnych granic opodatkowania. A tym bardziej nie ma uzasadnienia dyskryminacyjne traktowanie jednej z branż. Oczywiście niekonstytucyjności nowego podatku nie zmienia nazwanie go składką - ocenia ekspert.

Ostatecznie o tym, czy ustawa jest niezgodna z Konstytucją RP orzeka Trybunał Konstytucyjny. Jednak nie można przejść obojętnie wobec żadnej opinii, która opiera się na przesłankach merytorycznych.

Losy ustawy leżą ostatecznie w rękach polityków i to od nich zależy co z tym fantem zrobią.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Media bez wyboru: "Nałożenie na media podatku od reklamy oznacza podwójne opodatkowanie. Nowa danina narusza konstytucyjne zasady równości" - Portal i.pl

Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto