Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Międzynarodowe Dni Muzyki w Filharmonii

Katarzyna Kuniczuk
organizator
1 października obchodzimy Międzynarodowy Dzień Muzyki. Święto to zostało ustanowione 40 lat temu z inicjatywy Yehudi Menuhina, ówczesnego prezydenta Międzynarodowej Rady Muzyki (IMC), działającej przy UNESCO. Celem jego było pokazanie wyjątkowości muzyki jako dobra społecznego oraz promowanie jej twórców i wykonawców. W tym roku obchodzimy więc swego rodzaju jubileusz obchodów tego święta.

Filharmonia przygotowała z tej okazji dwa wydarzenia. W filharmoniczny piątek (2. października) zapraszamy Państwa na koncert orkiestry, która wystąpi pod batutą Jorge Luisa Uzcategui, gościa z dalekiej Wenezueli. Młody dyrygent swoją karierę rozpoczynał jako pianista w słynnej orkiestrze Simona Bolivara. Przygotował on bardzo przekrojowy program, złożony z dwóch części. Znajdą się w nim: Wstęp do Popołudnia fauna _Debussy’ego, _Tańce rumuńskie i Węgierskie pieśni chłopskie Beli Bartoka, Symfonia D-dur K.V. 35 Mozarta oraz jeszcze nieokreślony utwór wenezuelskiego kompozytora. Solistką koncertu będzie wybitna wiolonczelistka młodego pokolenia KAROLINA JAROSZEWSKA, która zaprezentuje Wariacje w stylu rococo Czajkowskiego.
Koncert zrealizowany we współpracy z Fundacją Europejski Instytut Rozwoju Kultury. Patronat honorowy nad koncertem sprawuje Ambasada Wenezueli w Polsce.

Następnego dnia (tj 3. października) wystąpi trio RGG. To jeden z najciekawszych polskich zespołów muzyki improwizowanej, zauważony już na scenie europejskiej. Trio założone zostało przez absolwentów Akademii Muzycznej w Katowicach w roku 2001 i ma na swym koncie wiele sukcesów podczas takich festiwali jak ''Bielska Zadymka Jazzowa'', ''Pomorska Jesień Jazzowa'' czy ''Internacionale Festiwal de Jazz'' w Hiszpanii. Będąca jedną z najważniejszych formacji jazzowych młodego pokolenia, potrafi swą muzyką nie tylko stworzyć klimat melancholii i refleksji, ale też grać w sposób ekspresyjny i pełen energii.

Bilety na koncerty w cenie 30/25 zł

JORGE LUIS UZCATEGUI
Jorge Luis Uzcategui debiutował w 13roku życia jako pianista w słynnej Orkiestrze Simona Bolivara i Wenezuelskiej Filharmonii Narodowej. Po tym debiucie występował z koncertami w Północnej, Środkowej i Południowej Ameryce oraz w Europie z różnymi orkiestrami, m.in. z Orkiestrą Symfoniczną w Walencji oraz na festiwalach obok takich artystów jak Paul Badura-Skoda czy Chick Corea.
Jako dyrygent prowadził tak renomowane orkiestry jak Berlin Philharmonic, Frankfurt Opera Orchestra, Rotterdam Philharmonic, BBC Symphony, Sao Paulo Symphony Orchestra, Boston Symphony, Los Angeles Philharmonic, and New York Philharmonic.
Zdobył pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim organizowanym przez Paraná Symphony Orchestra w Brazylii oraz pierwszą nagrodę na Wise Conducting Competition w Los Angeles. Wśród jego nauczycieli i mentorów odnajdujemy dyrygentów: Neala Stulberga, Gustavo Dudamela, Kurta Masura, Donalda Neuena, Gianluigi Gelmetti’ ego, Isaaca Karabtchevsky’ego, Daisuke Soga, Osvaldo Ferreirę, Manuel Galdufa i Donalda Portnoya, a także pianistów: Alejandro Slobodianika, Marinę Lomazovą, György Sándora, Angelę Hewitt, Georgesa Pludermachera, Gabrielę Montero, Ralpha Votapka, Benedetto Lupo, Jekaterinę Karginę i Adriana Moraga.
Obecnie Jorge Luis Uzcategui kończy doktorat z dyrygentury symfonicznej na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles. Jest drugim dyrygentem orkiestry the Spokane Symphony, głównym dyrygentem orkiestry the Seraphim Symphony i dyrektorem muzycznym Buddha's Light Youth Symphony Orchestras (BLYSO). Prowadził orkiestrę Serafim Symphony podczas tournée tej orkiestry we Francji i będzie dyrygował tą orkiestrą podczas jej wizyty w Austrii i Niemczech w 2016 roku. Jest on także założycielem Backyard Academy Symphony Orchestra, organizacji powołanej do tego, aby uczyć muzyki dzieci pochodzących z rodzin o niskich dochodach.

KAROLINA JAROSZEWSKA
W wieku 19 lat uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie Stanisława Pokorskiego w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Od 1995 do 2001 studiowała pod kierunkiem Zary Nelsovej w Julliard School w Nowym Jorku, którą ukończyła z dyplomami Bachelor i Master of Music. Pobierała również lekcje u Jürgena-Friedricha Sellheima, Igora Czilipika, Stanisława Firleja i Mischy Maisky’ego oraz uczestniczyła w wielu kursach muzycznych, m.in. Aspen Music Festival and School (1994) i kursie wiolonczelowym im. Gregora Piatigorskiego w Los Angeles (1999). Jest stypendystką L. Rose Foundation, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci Fundacji Dla Talentu Ewy Czeszejko-Sochackiej, Korpusu Konsularnego i Prezydenta miasta Poznania.
Karierę solową Karolina Jaroszewska rozpoczęła w wieku szesnastu lat koncertem z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody. Od tego czasu występuje w Europie i Stanach Zjednoczonych (tu zadebiutowała z Savannah Symphony Orchestra). Często gra z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus oraz wieloma orkiestrami symfonicznymi w Polsce. W lipcu 2004, wraz z Sinfonią Varsovią pod batutą Wojciecha Michniewskiego, brała udział w prawykonaniu dzieła Krzysztofa Knittla Pamiętnik Powstania Warszawskiego w 60. rocznicę wybuchu Powstania, wykonując partię solową wiolonczeli.
Współpracuje z takimi muzykami, jak Agnieszka Duczmal, Gary Karr, Jerzy Maksymiuk (jest wykonawczynią partii solowej w jego utworze Szepty i krzyk marzeń na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową, napisanym dla Agnieszki Duczmal, Philip Greenberg, Krystian Zimerman (tournée i nagranie Polish Festival Orchestra), José Maria Florêncio Junior.
Dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Wydała także płytę kompaktową z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus.
Karolina Jaroszewska od 2005 jest członkiem Orkiestry Filharmonii Narodowej na stanowisku wiolonczeli solo. W sierpniu 2009 brała udział w World Orchestra for Peace, w skład której wchodzą czołowi muzycy najznakomitszych światowych orkiestr.

RGG gra Szymanowskiego
Trio RGG to jeden z najciekawszych polskich zespołów muzyki improwizowanej, zauważony już na scenie europejskiej. Trio założone zostało przez absolwentów Akademii Muzycznej w Katowicach w roku 2001 i ma na swym koncie wiele sukcesów podczas takich festiwali jak ''Bielska Zadymka Jazzowa'', ''Pomorska Jesień Jazzowa'' czy ''Internacionale Festiwal de Jazz'' w Hiszpanii. Będąca jedną z najważniejszych formacji jazzowych młodego pokolenia, potrafi swą muzyką nie tylko stworzyć klimat melancholii i refleksji, ale też grać w sposób ekspresyjny i pełen energii.
Od 2013 roku grupa występuje w zmienionym składzie. Poprzedniego lidera – Przemysława Raminiaka zastąpił pianista Łukasz Ojdana, który zmienił brzmienie zespołu, kreuje nowy artystyczny kształt tria. Jesienią ub. roku ukazała się siódma płyta zespołu, druga nagrana przez nową ekipę (rok temu wydano płytę „Szymanowski”, inspirowaną muzyką tego kompozytora).
Anders Jarmin, krytyk muzyczny, o polskim zespole pisze następująco: Słuchając tej wspaniałej muzyki odczuwam wyraźnie, jak trio RGG podchodzi do swojej muzyki z wyważonymi umysłami, duszami pełnymi pokory i szacunku dla wydarzenia, jakim jest jej granie. Ich świadomość brzmienia i przestrzeni zaznacza fakt, że jest to zespół europejski, doskonale zorientowany we wszystkich różnych parametrach w muzyce, wartych skupienia i uwagi.
Muzyce Karola Szymanowskiego zespół poświęcił swoją przedostatnią płytę. Trio przedstawiło swoją wizję muzyki wielkiego kompozytora. Będziemy mieli okazję posłuchać na żywo parafraz utworów Szymanowskiego, których ekspresja i brzmienie zostały mimo wielu wpływów naznaczone niezaprzeczalnym, twórczym indywidualizmem kompozytora. Oto, co muzycy mówią o pracy nad tym programem: Nagrywaliśmy próby, a potem analizowaliśmy, co jest dobre, w którą stronę warto skierować nasze improwizacje. Kiedy próbowaliśmy dokonywać większych zmian, okazywało się, że to już nie jest Szymanowski. A chcieliśmy zachować charakter jego muzyki: melodyjność i impresjonistyczne harmonie, bardzo bliskie stylowi RGG.
Najnowsza, płyta zespołu zatytułowana „AURA” zawiera wyjątkowe interpretacje znanych już utworów (jedną z nich zaaprobował osobiście Peter Gabriel) a także oryginalne kompozycje formacji z Wrocławia. To synteza dotychczasowych doświadczeń tria, a jednocześnie krok w nowym kierunku. Pomogło w tym otwarcie się muzyków na inspiracje płynące z różnych światów: muzyki sakralnej, klasycznej i popularnej. Wszystko w całość wiąże tytułowa „aura”, wprowadzająca słuchacza w niepowtarzalny nastrój.
Podczas koncertu RGG zaprezentuje materiał z obu ostatnich płyt, które otwierają niejako nowy rozdział jego twórczości. W programie znajdą się zarówno kompozycje zespołu jak też utwory pochodzące z repertuaru takich twórców jak Carla Bley, Richie Beirach czy duet Beady Belle, wszystkie w ciekawych nowych interpretacjach.

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slupsk.naszemiasto.pl Nasze Miasto