Trudna sytuacja gospodarcza dotknęła rynek słupski. Znajdująca się na ul. Portowej firma NordGlass ogranicza produkcję szyb i zwalnia część pracowników.
- Wycofujemy się z części produkcji, ponieważ mamy do czynienia z dużym wzrostem kosztów energii. Nord Glass jest zakładem bardzo energochłonnym i po obliczeniu kosztów część naszej produkcji została sklasyfikowana jako nieopłacalna. Dlatego zdecydowaliśmy, że częściowo zaprzestajemy produkcji szyb do samochodów ciężarowych - mówi Grzegorz Mikucewicz, kierownik fabryki NordGlass w Słupsku.
Zapewnia, że zdecydowana większość produkcji pracuje nadal.
- Pozostaje duża gama innego oszklenia do transportu kolejowego, do tramwajów, autobusów - to spora część, która - póki co -przynosi duże profity - mówi Mikucewicz. - Co będzie dalej? Wszystko zależy od sytuacji rynkowej, a ta jest dynamiczna. Obserwujemy jak się będzie się rozwijać. Większego zagrożenia dla ogólnej produkcji naszego zakładu nie widzę. Mamy bardzo duże zapotrzebowanie na szyby pociągowe i w tym kierunku planujemy się rozwijać po przeorganizowaniu części produkcji i stworzeniu możliwości dla rozwoju produkcji kolejowej
Ze 175-osobowej załogi zwolniono 19 osób.
- Z końcem września 19 osób otrzymało wypowiedzenia i będzie musiało znaleźć sobie pracę gdzie indziej. Część jest jeszcze na okresie wypowiedzenia - wyjaśnia Mikucewicz.
Przyczyna zamknięcia części produkcji nie jest zaskoczeniem.
- To głównie wzrost kosztów energii, który rzutuje na koszt cen surowca i transportu. Dochodzi chińska konkurencja, która odżyła w tym asortymencie. Niestety, nasz surowiec jest coraz droższy także ze względu na koszt gazu, bo przecież huty, które produkują szkło, zużywają dużo gazu. A to powoduje duży wzrost cen surowca, którego nie pokrywa marża - tłumaczy Mikucewicz.
NordGlass to marka należąca do grupy AGC, jednego ze światowych liderów branży szyb samochodowych. Posiada dwie fabryki - w Koszalinie i Słupsku, w których produkowane są szyby do ponad 1150 najpopularniejszych w Europie typów pojazdów. Fabryka w Słupsku specjalizuje się w produkcji unikatowych szyb do innych niż samochody osobowe środków transportu: ciężarówek (tę część właśnie zamknięto) i autobusów, maszyn budowlanych, autobusów autonomicznych oraz oszklenia na rynek kolejowy. Ze Słupska zaopatrywane są takie firmy jak Solaris, Man, Volvo, Autosan, Caf, Bombardier, Siemens, Newag, Pesa. Dziewięćdziesiąt procent lokomotyw w Polsce jeździ z szybami czołowymi oznaczonymi logo NordGlass. Rocznie powstaje tu 100 tysięcy szyb.
W fabryce produkuje się także szyby pancerne do bankowozów, czy wozów strażackich, autobusów, ciężarówek, tramwajów, lokomotyw i wagonów kolejowych. Wykonuje się tu także oszklenia do jachtów oraz produkty na indywidualne zamówienia np. w celu rekonstrukcji pojazdów historycznych. Firma realizuje też kompleksowe oszklenia do wagonów pociągów dużych prędkości dla firmy Alstom - producenta m.in. składów dla francuskiego przewoźnika TGV.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?