Prawo i Administracja. Akademia Pomorska w Słupsku - rozmowa z prof. AP, dr hab. Przemysławem Dąbrowskim [video]

Marcin Wójcik
Marcin Wójcik

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
Na Akademii Pomorskiej w Słupsku od października funkcjonuje kierunek prawo i administracja. W związku z tym porozmawialiśmy z prof. AP, dr hab. Przemysławem Dąbrowskim, wicedyrektorem Instytutu Prawa i Administracji na tamtejszej uczelni, o kształceniu studentów oraz działalności badawczej Instytutu.

Dlaczego zdecydowano się otworzyć Instytut Prawa na Akademii Pomorskiej w Słupsku?

Inicjatywa pojawiła się dwa lata temu. Z taką propozycją wyszedł pan rektor Zbigniew Osadowski, proponując panu profesorowi Dariuszowi Szpoperowi otwarcie nowego kierunku kształcenia na Akademii Pomorskiej, jakim jest prawo. Tym samym rozpoczęliśmy prace trwające około 6 miesięcy, dzięki wsparciu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego otrzymaliśmy możliwości otwarcia tego kierunku. Słupsk ma bardzo dobrą lokalizację – znajduje się pomiędzy Gdańskiem i Szczecinem, czyli jest pewna luka między tymi dużymi miastami, którą można było wypełnić właśnie studiami prawniczymi. Ponadto kiedyś przeprowadzono badania, które wykazały, że w tym regionie brakuje prawników. Dlatego też uważamy, że Słupsk jest dobrym miejscem, w którym będziemy mogli wykształcić dobrych, fachowych prawników dla tego regionu.

Czy ten kierunek kształcenia na AP cieszy się dużym zainteresowaniem?
Mogę stwierdzić , że tak, choć kierunek istnieje od niedawna. Na pierwszy rok prawa, na studia stacjonarne i niestacjonarna, zapisało się około 70 osób. Wierzę, że tegoroczna rekrutacja przyniesie lepszy rezultat, ponieważ realizujemy szereg różnych projektów oraz inicjatyw kierowanych do młodzieży ze szkół średnich w Słupsku i okolicach, aby zachęcić ją do studiowania prawa na Akademii Pomorskiej.

Na jakie aspekty Instytut kładzie szczególny nacisk w kształceniu studentów?
Kładziemy szczególny nacisk na aspekt praktyczny, ponieważ jest to profil praktyczny, a nie ogólnoakademicki. Dlatego też wykłady mają charakter teoretyczny, natomiast ćwiczenia traktujemy jako warsztaty – to znaczy, studenci rozwiązują rozmaite casusy. Na razie to wszystko się udaje. Nawet na drugim roku prawa, który jest bardziej dogmatyczno-prawny, gdzie pojawiają się takie przedmioty jak prawo cywilne, czy prawo karne, będziemy starać się realizować aspekt praktyczny w stu procentach. Od października będziemy mieli także salę rozpraw w naszym instytucie, gdzie w ramach ćwiczeń będziemy mogli przeprowadzać rozmaite symulacje.

Praca instytutu to jednak nie tylko kształcenie, ale także działalność naukowa. Jakie obszary badawcze leżą w kręgu zainteresowań Instytutu?
Tak naprawdę dwa – historyczno-prawny oraz dogmatyczno prawny. Mimo, że nadal budujemy naszą kadrę, to już teraz mamy w niej wybitnych historyków prawa oraz myśli polityczno-prawnej. Ponadto mamy również znakomitych przedstawicieli dziedziny prawa handlowego, administracyjnego oraz postępowania administracyjnego. To są obszary, które w tej chwili realizujemy naukowo, ale w przyszłości zamierzmy rozwijać badania na obszarze kolejnych gałęzi prawa, jak np. prawo karne, co uda się zrealizować dzięki zatrudnieniu kolejnych specjalistów. Z kolei w ramach badań historyczno-prawnych w naszym instytucie funkcjonuje szkoła lituanistyczna, która jest jedną z silniejszych w Polsce lub – może zaryzykuję- jedyna, która tak szeroką skalę (ogólnopolską i ogólnoświatową) prowadzi badania w zakresie lituanistyki.

W takim razie oznacza to, że Instytut współpracuje również z innymi jednostkami – jakimi?
Tak, to prawda. W związku z badaniami lituanistycznymi współpracujemy również z Litwą. Dzięki panu prof. Dariuszowi Szpoperowi mamy świetny kontakt z Uniwersytetami w Wilnie oraz w Kownie. Z naszym Instytutem współpracuje również Instytut Wielkiego Księstwa Litewskiego w Kownie, który zrzesza naukowców z około 6-7 krajów. Współpraca ma na celu wymianę myśli i analizę współczesnych aspektów w kontekście relacji narodów, które niegdyś wchodziły w skład Księstwa. Ponadto współpracujemy również z Gruzją – wspólnie wydajemy czasopismo (rocznik), w języku angielskim i rosyjskim. Co roku odbywają się też kolokwia polsko-gruzińskie. Wreszcie współpracujemy także z Uniwersytetami w Petersburgu, Moskwie w Biełgorodzie i szeregiem innych jednostek, np. w Niemczech.

Jak wygląda aktywność Instytutu na innych obszarach - w życiu uczelni, aktywizacji studentów?
Wydaje mi się, że jak na 4 miesiące działalności wygląda to całkiem nieźle. Pierwsza rzecz, która najlepiej o tym świadczy jest fakt, że w tym roku w Słupsku, przy instytucie powstanie oddział Europejskiego Stowarzyszenia Studentów Prawa, czyli tzw. ELSA – bardzo znana i prestiżowa organizacja wśród studentów prawa. Ponadto w tym roku organizujemy – chyba pierwszą w dziejach Akademii Pomorskiej – debatę oksfordzką. Będziemy aktywizować nie tylko studentów, ale także będzie to ukłon w stronę uczniów szkól średnich. Wybierzemy dwa licea, które będą ścierać się w temacie: „Wyższość prawa nad moralnością, czy moralności nad prawem”. Ponadto, przy pomocy studentów oraz ich aktywizacji w tym obszarze, otworzyliśmy w zeszłym roku wielki projekt „Propedeutyka prawa w liceach”. Współpracuje z nami 15 szkół, które odwiedzamy wraz ze studentami, przedstawiając ogólne założenia i idee prawa oraz oczywiście mówimy o samym kierunku studiów.

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
20 lutego, 8:58, Gość:

Beka, kto studiuje w Słupsku prawo xd. Chyba osoby co ich nie stać na studia w większym mieście. Poza tym prawników jest jak psów mało warte studia na dzisiejszym rynku pracy.

A co pieniądze mają do umiejętności? Twoja teoria nie ma sensu, a nawet jeśli byłyby to osoby biedniejsze to zdecydowanie mądrzejsze.

G
Gość
20 lutego, 8:58, Gość:

Beka, kto studiuje w Słupsku prawo xd. Chyba osoby co ich nie stać na studia w większym mieście. Poza tym prawników jest jak psów mało warte studia na dzisiejszym rynku pracy.

A co pieniądze mają do umiejętności? Twoja teoria nie ma sensu, a nawet jeśli byłyby to osoby biedniejsza to są one mądrzejsze.

A
Ania
20 lutego, 8:58, Gość:

Beka, kto studiuje w Słupsku prawo xd. Chyba osoby co ich nie stać na studia w większym mieście. Poza tym prawników jest jak psów mało warte studia na dzisiejszym rynku pracy.

Kiedys zrozumiesz, ze to nie miejsce studiowania ma znaczenie, a poziom wiedzy z ktora idziesz w swiat. Wole Slupsk i studiowanie pod okiem ludzi, ktorym sie chce przekazywac wiedze niz nauke w wylegarni bezrobotnych pseudo prawnikow.

Q
Qbas

Jeżeli chodzi o prawo w Słupsku to rzec by można że wybija się ponad inne kierunki na AP. Kadra wysoko wykwalifikowana z super doświadczeniem i praktyką. Aż dziwne że chce im się dojeżdżać do Słupska, ale należy się cieszyć że tak jest!

G
Gość

Beka, kto studiuje w Słupsku prawo xd. Chyba osoby co ich nie stać na studia w większym mieście. Poza tym prawników jest jak psów mało warte studia na dzisiejszym rynku pracy.

G
Gość
19 lutego, 20:12, jestem pewny:

poziom na ap jest ponizej dawnych zawodówek. należy tzw uczelnie zlikwidować i stworzyć szkolę zawodową np. dla szewców, murarzy, tokarzy. szkoda ksy na utrzymywanie pseudo uczelni.

19 lutego, 23:22, Gość:

Rozumiem, że Pan/Pani ma maturę i ukończył/a jakiś kierunek na AP (nazwy własne piszemy wielką literą, więc chyba jednak matury Pan/i nie ma, a skończył/a właśnie dawną zawodówkę) i wie jak studia tam wyglądają? Poziom na prawie jest wysoki, wykładają wysoko postawione osoby, m.in.: sędziowie, dyrektor departamentu energetyki jądrowej, profesorowie mający wiele odznaczeń. Proszę najpierw się zorientować, a później wygłaszać swoje "mądrości". Zapraszam na zajęcia, zobaczymy czy jest tak łatwo. Proszę nie mierzyć wszystkich kierunków jedną miarą, wiele zależy także od studentów.

Pozdrawiam, studentka prawa na AP.

"Poziom na prawie jest wysoki, wykładają wysoko postawione osoby, m.in.: sędziowie, dyrektor departamentu energetyki jądrowej, profesorowie mający wiele odznaczeń." - no cóż jeżeli poziom wykładu zależy od tego jak 'wysoko postawione" są osoby wykładające oraz ile maja odznaczeń to na pewno masz rację. martwi mnie tylko,że aktualna władza bardzo wysoko postawiła takie osoby jak Piotrowicz i Przyłęska a le miejmy nadzieję, że nie przyjadą na wykłady

G
Gość
19 lutego, 20:12, jestem pewny:

poziom na ap jest ponizej dawnych zawodówek. należy tzw uczelnie zlikwidować i stworzyć szkolę zawodową np. dla szewców, murarzy, tokarzy. szkoda ksy na utrzymywanie pseudo uczelni.

Rozumiem, że Pan/Pani ma maturę i ukończył/a jakiś kierunek na AP (nazwy własne piszemy wielką literą, więc chyba jednak matury Pan/i nie ma, a skończył/a właśnie dawną zawodówkę) i wie jak studia tam wyglądają? Poziom na prawie jest wysoki, wykładają wysoko postawione osoby, m.in.: sędziowie, dyrektor departamentu energetyki jądrowej, profesorowie mający wiele odznaczeń. Proszę najpierw się zorientować, a później wygłaszać swoje "mądrości". Zapraszam na zajęcia, zobaczymy czy jest tak łatwo. Proszę nie mierzyć wszystkich kierunków jedną miarą, wiele zależy także od studentów.

Pozdrawiam, studentka prawa na AP.

G
Gość
19 lutego, 20:12, jestem pewny:

poziom na ap jest ponizej dawnych zawodówek. należy tzw uczelnie zlikwidować i stworzyć szkolę zawodową np. dla szewców, murarzy, tokarzy. szkoda ksy na utrzymywanie pseudo uczelni.

Witam,

od października studiuje na studiach stacjonarnych prawo. Nie zgodzę się z Pana komentarzem, ponieważ poziom jest naprawdę wysoki. Jestem w stanie rzec, że poziom jest nawet wyższy np. od UG. Wykładowcy nie są stąd, więc proszę nie oceniać z góry jak jest. Została zatrudniona specjalna kadra, która posiada naprawdę wysoką wiedzę prawniczą. Nie wierzy Pan? Zapraszam na studia, a następnie, żeby Pan wytrzymał przynajmniej jeden semestr.

Dodam jeszcze, że przed rozpoczęciem studiów na AP, miałem podobną opinię do Pana. Myślałem sobie, jak to będzie łatwo, łatwo uzyskam wysokie wykształcenie, ale myliłem się. Dzień, w dzień bardzo dużo trzeba czytać, na każde zajęcia trzeba zawsze i to ZAWSZE być odpowiednio przygotowanym, bo inaczej różnie to się kończy.

Pozdrawiam :)

G
Gość

W Słupsku brakuje prawników???? Proponuję się przejść po centrum - wszędzie kancelarie prawnicze!

j
jestem pewny

poziom na ap jest ponizej dawnych zawodówek. należy tzw uczelnie zlikwidować i stworzyć szkolę zawodową np. dla szewców, murarzy, tokarzy. szkoda ksy na utrzymywanie pseudo uczelni.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3