Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przeprojektowują początek ringu w Słupsku. Tak będzie wyglądała nowa droga [WIZUALIZACJE]

Grzegorz Hilarecki
Grzegorz Hilarecki
Wizualizacja przebiegu nowej części ringu
Wizualizacja przebiegu nowej części ringu wizualizacje ZIM
Kończą się prace przy aktualizacji dokumentacji projektowej pierwszego etapu ringu, czyli drogi od ulicy Poznańskiej przez Słupię aż po ulicę Bohaterów Westerplatte. Projektant zmienia rondo, na którym rozpocznie się inwestycja. Jeszcze w tym roku ma zostać wybrany wykonawca, a budowa ma zacząć się wiosną w przyszłym roku i zakończyć do końca 2024 roku.

Po konferencji, która odbyła się na początku sierpnia w słupskim ratuszu wiadomo, że rząd zapisał w budżecie państwa 200 milionów złotych, które wpłynie do Słupska na dokończenie ringu, którego pierwsze trzy etapy oddano w 2015 roku. Wtedy były dofinasowane z funduszy UE. Potem miasto nie miało pieniędzy i pomysłu na pozyskanie na to środków. Zmieniło się to za sprawą posła PiS ze Słupska Piotra Müllera. Teraz będą na dokończenie pierścienia drogowego wokół centrum miasta pieniądze rządowe. Miasto będzie musiało dodać do tego 20 procent wkładu własnego. Z ringiem połączona będzie planowana obwodnica Kobylnicy, tę w ramach programu 100 obwodnic, w całości (40 mln zł) sfinansuje państwo. Sprawdziliśmy, na jakim etapie w mieście są teraz prace nad rozpoczęciem inwestycji.

Wizualizacja przebiegu nowej części ringu

Przeprojektowują początek ringu w Słupsku. Tak będzie wygląd...

Jak nas poinformował Tomasz Orłowski, zastępca dyrektora Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku, w tej chwili kończy się aktualizacja dokumentacji projektowej.

- W oparciu o którą złożony zostanie wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Po przekazaniu projektu rozpoczniemy przygotowania do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane. Przetarg ten planujemy na początek IV kwartału br - tłumaczy urzędnik.

Decyzja środowiskowa na tę drogę jest cały czas aktualna. Przypomnijmy, jej projekt powstał w Słupsku w 2015 roku. Ale teraz nanoszone w nim są zmiany.

Największą z nich jest przeprojektowanie ronda. - Zmiany jakie zajdą na rondzie u zbiegu ulic Poznańskiej - Witkacego - Słonecznej to rozbudowa wlotów ulicy Słonecznej do profilu dwujezdniowego o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku oraz połączenie po stronie południowej skrzyżowania istniejącej drogi rowerowej przy ulicy Poznańskiej z nowo budowaną ścieżką rowerową przy ulicy Słonecznej - tłumaczy Tomasz Orłowski.

Wbrew plotkom nie będzie zmieniany odcinek od ulicy Arciszewskiego do ulicy Hubalczyków, który biegnie w wąwozie między domami, których mieszkańcy protestują. - Ten odcinek od etapu koncepcyjnego projektowany był jako jednojezdniowy o trzech pasach ruchu, w tym dwóch do góry. Rozwiązanie takie znalazło się w projekcie z 2015 roku i po aktualizacji nie zaszły tutaj zmiany - informuje urzędnik.

Przypomnijmy, więc że tu droga poprowadzona będzie pasem 35 metrowej szerokości rezerwy terenowej przewidzianej od kilkudziesięciu lat pod drogę międzydzielnicową łączącą południowo-zachodnie oraz południowo-wschodnie części miasta.

- Mimo tak szerokiej rezerwy terenowej, dla nowej drogi przyjęto wynikający z realnych potrzeb komunikacyjnych przekrój jednojezdniowy o dwóch pasach ruchu w kierunku ulicy Hubalczyków i jednym pasie w kierunku ulicy Gdyńskiej. Łączna szerokość jezdni wyniesie 10,5 metra, czyli niespełna 1/3 szerokości pasa drogowego. Rozwiązanie takie ogranicza ingerencję w środowisko naturalne i pozwala zlokalizować jezdnię w optymalnej odległości od przyległych budynków. Wzdłuż jezdni poprowadzony zostanie także chodnik i droga rowerowa, natomiast pozostała część pasa drogowego zostanie zagospodarowana zielenią izolacyjną. Odnośnie ochrony przed hałasem dla planowanej inwestycji została przeprowadzona komputerowa analiza obciążenia hałasem terenów przyległych do drogi. Powyższa analiza wykazała, że na wskazanym odcinku drogi położonym w naturalnym obniżeniu terenu wyliczone wartości mieściły się poniżej progów określonych w przepisach określających dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku. Dlatego też organ ochrony środowiska na etapie prowadzonego postępowania nie nałożył obowiązku wprowadzenia ekranów akustycznych. Podkreślić należy jednak, że Miasto jako inwestor po zakończeniu budowy drogi obowiązane będzie do przeprowadzenia przez akredytowane laboratorium pomiaru hałasu analizy porealizacyjnej, która pozwoli stwierdzić, czy zostały dochowane obowiązujące normy. W przypadku przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu zastosowane zostaną dodatkowe elementy chroniące, np. w postaci ekranów akustycznych - tłumaczy wicedyrektor ZIM.

Ten etap ringu to nie na całej długości dwie jezdnie po dwa pasy. Tak będzie wyglądał początek od ronda na ulicy Poznańskiej do dwóch mostów przez Słupię. Dwóch, bo jeden będzie dla pieszych i rowerzystów i zastąpi dzisiejszy Most czołgowy, a obok, w stronę miasta, powstanie nowa przeprawa dla samochodów.

Pierwszy etap ringu ma być gotowy za dwa lata. Wtedy będą trwały też prace przy kolejnych etapach. Etap II składa się z dwóch części. Obie przewidziano na lata 2023-24. IIa to połączenie Łosino (DK 21) – Słupsk, ul. Słoneczna, czyli nowa obwodnica Kobylnicy. A IIb to Ma połączyć ulicę Portową (DK21) z ul. Kaszubską (DW213). Kolejne etapy, III i IV są planowane na lata 2025 i 2026. Pierwszy z nich połączy za cztery lata ul. Kaszubską (DW213) z ul. Gdańską. Drugi, planowany na 2026 rok to połączenie ul. Gdańskiej z ul. Bohaterów Westerplatte.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slupsk.naszemiasto.pl Nasze Miasto