Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rowerowo się zrobiło. Felieton rowerowy Ireneusza Wojtkiewicza

Ireneusz Wojtkiewicz
Dzięki gruntownej przebudowie ul. Piłsudskiego powstaje ok. kilometrowa droga rowerowa, łącząca ul. Sobieskiego z ringiem Drogi Krajowej nr 21
Dzięki gruntownej przebudowie ul. Piłsudskiego powstaje ok. kilometrowa droga rowerowa, łącząca ul. Sobieskiego z ringiem Drogi Krajowej nr 21 Ireneusz Wojtkiewicz
Po zastoju, podyktowanym rygorami epidemicznymi, odżyła w Słupsku i okolicach komunikacja rowerowa. Rekreacyjna, sportowa i ta codziennego użytku, w których własny rower panuje jako niepubliczny ale najbardziej higieniczny środek lokomocji. Rowerowo się zrobiło jak mało kiedy na wiosnę. Co ciekawe, widać więcej rowerzystek niż rowerzystów. Na przykład na Zatorzu, gdzie mnie też poniosło aby zobaczyć, co się dzieje w robotach drogowych i jak się one mają do wymagań współczesnej cyklistyki.

Przebudowa ul. Piłsudskiego, dawniej Marchlewskiego, to wyzwanie dla Strabagu, który od lutego br. zmaga się tutaj ze wszystkim, co do końca sierpnia br. ma być wykonane: dwustronne chodniki, jezdnia z uspokojonym ruchem i ok. 2-metrowej szerokości dwukierunkowa droga rowerowa o nawierzchni betonowo – asfaltowej. Zarys drogi rowerowej widoczny już dzięki jej podbudowie objętej krawężnikami. Zaczyna się niedokończonym jeszcze łukiem, sięgającym ronda im. Izabeli Jarugi – Nowackiej. Tutaj pewnie będzie połączenie z istniejącą ścieżką rowerowo – pieszą w ciągu ul. Sobieskiego.

CZYTAJ TEŻ

Tymczasem podążam, przeważnie na piechotę, ul. Piłsudskiego wzdłuż nowo budowanej po prawej stronie drogi rowerowej. Przebudowywana ulica nie jest zupełnie wyłączona z ruchu, panuje tu niemały rozgardiasz, ale ciekawskim rowerzystom i innym użytkownikom to raczej nie przeszkadza. Obowiązkowe maseczki antywirusowe zapobiegają też wdychaniu pyłu i kurzu, wzniecanym podmuchami wiatru. Taki przeciąg panuje na ok. 800 metrach ul. Piłsudskiego do sąsiednich skrzyżowań z ul. Chodkiewicza i Małcużyńskiego. Zgodnie z planem przebudowy, te ulice połączy nowe rondo. Z projektu widać też, że nowo budowana droga rowerowa pobiegnie dalej prawą stroną do Ronda Świętego Maksymiliana Kolbego, gdzie zostanie włączona do trasy rowerowej na ringu DK21. Natomiast nie widać, czy i jak zostanie „zroweryzowany” ponad
300-metrowy odcinek po przeciwnej stronie – od wylotu ul. Małcużyńskiego do krańca ul. Piłsudskiego na ringu DK21.

Póki co mamy pokrzepiający widok: zajazd z ulicy Legionów Polskich na rondo Generała Hallera w ciągu DK21 przestał być karkołomny. Mamy ok. pół kilometra nowo wybudowanej ulicy o asfaltowej nawierzchni, którą po jednej stronie wiedzie nowy chodnik a po drugiej nowa droga rowerowa. I tak dojeżdżamy do nowego ronda u zbiegu ulic Legionów Polskich, Marii Zaborowskiej i Andrzeja Zauchy, o którym to połączeniu więcej w ramce obok. Nowe rondo jest w końcowej fazie budowy, ale rowerzyści już korzystają z niego zapuszczając się w kierunku Bierkowa. Jedzie się prosto ul. Legionów Polskich – długą na ponad 1,8 km, która na granicy miasta i gminy Słupsk przechodzi w Aleję Lipową, wiodącą pod koronami starodrzewia.

CZYTAJ TEŻ

Wraz z budową ul. Legionów Polskich prowadzona jest przebudowa równoległej, sąsiedniej ul. Marii Zaborowskiej. Autorzy tego projektu uważają, że obie te ulice stworzą spójną ramę komunikacyjną – alternatywne połączenie osiedla Niepodległości z centrum Słupska. Nic, tylko brzdąknąć dzwonkiem, ale nie na wiwat, bo pomysłodawcom i organizatorom ruchu pewnie coś się pochrzaniło. Przed nowym rondem, gdzie polbrukowa droga pieszo - rowerowa przechodzi w asfaltową, znak drogowy głosi, że to koniec takiej drogi.

CZYTAJ TEŻ

Pewnie nie najlepiej służy organizacji ruchu wytyczanie przebiegu ul. M. Zaborowskiej na winklu pod kątem prostym. W dalszym przebiegu w linii prostej przechodzi dość zaskakująco w ul. Dmowskiego, która z kolei prowadzi do skrzyżowania z ul. Szczecińską. Po drodze urywa się ścieżka rowerowa. Ponad półkilometrowa przerwa świadczy o tym, że spójność tras rowerowych miasta na Zatorzu pozostawia jeszcze wiele do życzenia i naprawienia.

Pobierz

Jak korzystać z aplikacji, by otrzymywać informacje z miasta i powiatu? To proste!
Po wejściu w aplikację w prawym górnym rogu w menu wybierz swoje miasto.

Warto wiedzieć
Funkcjonujący od ponad trzech lat słupski ring w ciągu Drogi Krajowej nr 21 zyskał ostatnio drugie zewnętrzne przyłącze drogi rowerowej. Wpięto je do istniejącej ok. 7 kilometrowej trasy rowerowej na ringu. Przypomnijmy, najpierw był to odcinek ścieżki pieszo – rowerowej wzdłuż ul. Braci Staniuków w strefie ekonomicznej. Ostatnio tę sieć powiększyła ok. półkilometrowa rowerowa droga asfaltowa wzdłuż ul. Legionów Polskich, pomiędzy rondami im. Generała Hallera oraz u zbiegu ul. Marii Zaborowskiej i Andrzeja Zauchy. Do tej trasy będzie niebawem przyłączona nowa droga rowerowa, budowana obecnie wzdłuż ul. Piłsudskiego. Wygląda na to, że niebieski szlak rowerowy sięgnie ronda im. Izabeli Jarugi - Nowackiej w ciągu ul. Sobieskiego. Tym samym zyska na długości i spójności ze słupską infrastrukturą komunikacyjną wspomniany niebieski szlak „Dolina Moszczeniczki”. Dotychczas przebiega trasą 12-kilometrową Słupsk – Bierkowo – Bruskowo – Swołowo. Podmiejskie miejscowości znajdują się na obszarze oznakowanym na mapach turystycznych jako Zespół Przyrodniczo – Krajobrazowy Kraina w Kratę w Dolinie Rzeki Moszczeniczki.

Zobacz także: Miejska stacja wypożyczania rowerów w Słupsku. Ocenili ją mieszkańcy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na slupsk.naszemiasto.pl Nasze Miasto