Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Sam na scenie" - 10. edycja

redakcja
redakcja
organizator
Prawie 20 spektakli, na deskach Teatru Rondo oraz Teatru Lalki „Tęcza”, zaprezentują najlepsi w kraju monodramiści, którzy już po raz dziesiąty odwiedzą Słupsk.

Jubileuszowa edycja największego w naszym mieście święta monodramów – festiwalu „Sam na scenie" - rozpocznie się w czwartek 12 czerwca 2014. O możliwość przyjazdu do Słupska już od dziesięciu lat starają się „teatralni samotnicy" z całej Polski, którzy decydują się na zaprezentowanie swojej pracy, podczas eliminacji do Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego. Najlepsi z nich, zwycięsko przeszedłszy gęste sito ocen jurorów, trafia do słupskiego Finału Turnieju Teatrów Jednego Aktora. Tym, którzy zyskają przychylność arbitrów „Sam na scenie" poza nagrodami, czeka okazja występu razem z zawodowymi monodramistami.W tegorocznej edycji 12-14 czerwca 2014 poza występami konkursowymi zaprezentujmy dwa pokazy mistrzowskie w wykonaniu, niekwestionowanych znawców sztuki monodramu, Bogusława Kierca oraz Ireny Jun. W ramach pokazów specjalnych widzowie zobaczą także słupską produkcję – przedstawienie „Ślad" w wykonaniu Piotra Kuby Nowotnego wyreżyserowane przez Stanisława Miedziewskiego.Wstęp na wszystkie prezentacje konkursowe i specjalne jest wolny! Z powodu dużego zainteresowania na pokazy specjalne należy odebrać bezpłatne wejściówki dostępne w Teatrze Rondo.ProgramCzwartek, 12 czerwca(prezentacje konkursowe – wstęp wolny)10:00 Uroczysta Inauguracja (OT Rondo)10:40 OT RondoMaria Czaplewska (woj. kujawsko-pomorskie)„Nie Ja" na podstawie sztuki Samuela Becketa pod tym samym tytułemscenariusz, scenografia, muzyka Maria Czaplewska11:20 PTL „Tęcza"Marta Andrzejczyk (woj. warmińsko-mazurskie)„Kim jest Wiera Gran" na podstawie piosenek z repertuaru Wiery Gran oraz książki Agaty Tuszyńskiejscenariusz autorski Marta Andrzejczykreżyseria Janina Tomaszewska/ Marta Andrzejczykopracowanie muzyczne Piotr Banaszek12:10 OT RondoMaja Wolska (woj. zachodniopomorskie)„Chodzenie po linie" na podstawie powieści Erin Morgenstern pt. „Cyrk nocy"scenariusz i scenografia Ewa Czapik-Kowalewska/ Maja Wolskareżyseria Ewa Czapik-Kowalewska13:00 PTL „Tęcza"Karolina Dąbrowska (woj. mazowieckie)„Moda" na podstawie powieści Bohumila Hrabala „Postrzyżyny" (przekł. Czcibor-Piotrowski)scenariusz i reżyseria Jan Zdziarskiscenografia Jan Zdziarski/ Karolina Dąbrowskaefekty muzyczne Marcin Fibich15:00 OT RondoAlicja Czarnuszka (Polski Związek Niewidomych)„Niewidka" na podstawie powieści Tadeusza Nowaka pt. „Diabły"scenariusz i reżyseria Krystyna Maksymowicz15:45 PTL „Tęcza"Tomasz Żurek (woj. wielkopolskie)„Jak jej to powiedzieć..." na podstawie tekstu Janusza Dodota pod tym samym tytułemscenariusz, reżyseria, scenografia Janusz Dodot16:30 OT RondoKamila Winkler (woj. lubuskie)„Płakać nie wolno" na motywach powieści Swietłany Aleksijewicz „Czarnobylska modlitwa"scenariusz, reżyseria, scenografia, muzyka Małgorzata Paszkier17:20 PTL „Tęcza"Magda Sawicka (woj. dolnośląskie)„Kitty" na podstawie pamiętnika Anny Frank pt. „Dziennik"scenariusz i reżyseria Aneta Ćwieluch20:30 OT Rondo„To i tamto" wieczór mistrzowski z Ireną Jun(wejściówki do odebrania w Teatrze Rondo)Irena Jun to mistrzyni słowa, wybitna aktorka teatralna, reżyserka, jedna z najlepszych odtwórczyń ról Beckettowskich.Tylko przy precyzyjnej i konsekwentnej realizacji można uzyskać zaplanowany przez Becketta efekt, przenikanie się różnych warstw znaczeniowych utworu, powtarzalność motywów, zrytmizowanie całości, słowem, polifoniczne brzmienie całej struktury – pisała Elżbieta Baniewicz. – (...) Myślę, że wystawianie tego autora w taki właśnie sposób, jak to ma miejsce w Studiu, ma swoje ogromne znaczenie także pragmatyczne, dla środowiska. Otóż wykonanie jego sztuk w teatrze jest równocześnie pewnym sprawdzianem wartości czysto zawodowych. Wspaniałe aktorstwo Ireny Jun, owo połączenie ogromnej dyscypliny artystycznej z absolutną perfekcją wykonania staje się pokazem zawodowej maestrii, wartością samodzielną, wzorem. Ile jeszcze aktorek jest w stanie wykonać partię monologu ust na tym poziomie umiejętności wyłącznie technicznych?„Teatr" nr 4, 1986.Jej nieomylna szlachetna wymowa, intonacja, dziwny rodzaj splątania ciepła z arystokratyczną wyniosłością – pisał o poetyckich przedstawieniach aktorki Piotr Gruszczyński. – Przejrzystość mowy i słów tak wielka, że wiersze stawały jak spektakle przed oczami duszy. Nie wiem sam, czy chodzi tu o umiejętność mówienia wiersza, czy wrodzoną zdolność do tajemnej, osobistej melopei. Pewnie wszystko razem. Od pierwszego spotkania Jun ustanowiła dla mnie normę słowa w teatrze. I od pierwszego razu zaburzyła relację teatralne-prywatną. To było obcowanie z przedstawieniem i z osobą, mimo że nieznaną, od razu bliską.„Tygodnik Powszechny" nr 39, 2004.Piątek, 13 czerwca(prezentacje konkursowe – wstęp wolny)10:00 PTL „Tęcza"Aleksandra Nowosadko (woj. podlaskie)„Świadectwo dojrzałości" na podstawie powieści Romy Ligockiej „Dobre dziecko"scenariusz i reżyseria Joanna Łupinowicz10:45 OT RondoAgata Małycha (woj. lubuskie)„Bo ja mogę wszystko" na podstawie fragmentów „Allegro moderato" Szymona Bogaczareżyseria Alicja Niewiadomska11:35 PTL „Tęcza"Marta Hołyńska (woj. łódzkie)„Wbrew woli mojej" na podstawie sztuki Romana Sikory „Spowiedź masochisty" (przekł. Małgorzata Sikorska-Miszczuk i Elżbieta Zimna) oraz dramatu Michała Kmiecika „Śmierć pracownika"scenariusz, scenografia, reżyseria Małgorzata Kowalczyk12:20 OT RondoJustyna Wota (woj. podkarpackie)„Obmyślam świat" na podstawie wybranych utworów Wisławy Szymborskiejscenariusz i reżyseria Barbara Płocicamuzyka Wiktor Marut15:00 OT RondoDaniel Namiotko (woj. małopolskie)„Stopklatka"scenariusz Malina Prześlugareżyseria Mirosława Krymskascenografia Mirosława Krymska/ Daniel Namiotko/ Rafał Gutowski15:50 PTL „Tęcza"Paulina Gruszka (woj. śląskie)„Niekończąca się opowieść" na podstawie książki Karoliny Korwin-Piotrowskiej „Bomba"scenariusz i reżyseria Gabriela Mankiewiczscenografia Adam Brytnermuzyka Karol Mankiewicz16:40 OT RondoElwira Pączek (woj. pomorskie)„Rozmowa Ihora z Bogiem" na podstawie powieści Stanisława Srokowskiego „Ukraiński kochanek"scenariusz i scenografia Ireneusz Ciecholewski/ Elwira Pączekreżyseria Ireneusz Ciecholewski17:25 PTL „Tęcza"Magdalena Pamuła (Wojsko Polskie)„Jeżeli uważasz się za człowieka smutnego, to cały świat będzie Ci się wydawał smutny" na podstawie „Blair witch project" Sofiji Anruchowycz, w: „Kobiety ich mężczyzn" (przekł. Michał Petryk)scenariusz, reżyseria, scenografia i muzyka Magdalena Pamuła19:30 OT Rondo„Manatki" wieczór mistrzowski z Bogusławem Kiercemscenariusz, reżyseria i wykonanie Bogusław Kierc(wejściówki do odebrania w Teatrze Rondo)Ten, któremu przypisuje się status bohatera naszego przedstawienia, ma się za dziwaka, któremu, u schyłku życia, trudno ustalić własne ja. Nie, nie „poszukuje" tożsamości. Ona go właściwie nie zajmuje. To, co go trapi, jest kwestią nie obrzeżonych przestrzeni i czasu, w których roztapia się jego świadomość i pamięć. Kto jest nosicielem tej świadomości, kto – depozytariuszem tej pamięci, skoro ów dziwak „nie ma" lat, ani stałego miejsca „pobytu". Jego bycie jest bywaniem (zbywaniem) siebie, a nie – bywaniem sobą. Może jest opowieścią, w której mylą się ze sobą opowiadający z opowiadanym, jak opowiadające z opowiedzianym?Nasz dziwak zwija i rozwija manatki, szykując się do finału opowieści, o którym wie, że jest nieunikniony jak to, co już wtopiło się w pamięć i niekiedy dopomina się o czas teraźniejszy, pochwytną cząstkę życia wiecznego. Tym są nawroty epifanii dzieciństwa, ustawiczne pojawianie się Pewnego Chłopca, w różnych postaciach dającego o sobie znać; czy po to, by jeszcze nadać minionym zdarzeniom i rzeczom znaczenie kiedyś przeoczone, albo niedocenione?Nie ma wątpliwości, że nie-bohater „Manatków" jest aktorem. Jest teatrem. Niejednego Aktora.22:30 OT RondoNocne granie na monodramie„Ślad" w wykonaniu Piotra Nowotnego(wejściówki do odebrania w Teatrze Rondo)scenariusz na podstawie wierszy Osipa Mandelsztama, fragmentów „Niewoli" i „Wędrownego sztukmistrza" C.K. Norwida, „Kuranatów" Leszka Aleksandra Moczulskiego oraz fragmentów „Nadziei w beznadziei" Nadieżdy Mandelsztamreżyseria Stanisław Miedziewskigłos Nadieżdy Mandelsztam Irena Junpieśń „Magadan" Andrzej Ciborski„Ślad" to spektakl poetycki w formie i treści. Jednak nie liryczny i rytmiczny, a tragiczny i nerwowy. Zarazem niezwykle, „przenikliwie" wręcz mądry. Smutną mądrością, której może nauczyć tylko życie.Oto poeta-aktor spowiada się przed widzem. Spowiada się z własnego talentu, z wartości poezji, z powagi i wagi własnej sztuki. Każde jego słowo może być tym ostatnim. Gnębiony przez ludzką niepamięć, historię, władzę... Poetyckie wersy wielu autorów to także wiele losów lecz wszystkie złączone w jeden dramat. Tragedię twórcy, którego poezja pozostanie lecz jemu nie wolno pozostać. Pomiędzy odrzuceniem i skazaniem, świadomością potęgi poezji, jej ocalaniem, między wersami, pomiędzy aktorem i widzem rozgrywa się ten dramat.Sobota, 14 czerwca12:00 OT RondoKoncert galowy festiwalu w reżyserii Wiolety KomarOgłoszenie werdyktu, wręczenie nagród 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Instahistorie z VIKI GABOR

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: "Sam na scenie" - 10. edycja - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na slupsk.naszemiasto.pl Nasze Miasto