MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Słupsk. Nowoczesny okręt dla Marynarki Wojennej już za 7 lat

MARCIN KAMIŃSKI
Już za kilka lat na wodach Bałtyku zobaczymy nowocześniejsze jednostki?FOT. APR-SAS
Już za kilka lat na wodach Bałtyku zobaczymy nowocześniejsze jednostki?FOT. APR-SAS
Za niecałe 7 lat na wodach Morza Bałtyckiego będzie można spotkać najnowocześniejszy okręt jaki miała do tej pory Marynarka Wojenna. Ma to być nowoczesny niszczyciel min i ma być zbudowany ze stali małomagnetycznej lub ...

Za niecałe 7 lat na wodach Morza Bałtyckiego będzie można spotkać najnowocześniejszy okręt jaki miała do tej pory Marynarka Wojenna. Ma to być nowoczesny niszczyciel min i ma być zbudowany ze stali małomagnetycznej lub kompozytów. Departament Polityki Zbrojeniowej MON uruchomił ponownie program budowy nowoczesnego okrętu. Program będzie nosić kryptonim Kormoran II.

?To już drugie podejście do pomysłu budowy nowoczesnego okrętu do wykrywania i niszczenia min dennych oraz kotwicznych. Pod koniec lat 90 Marynarka Wojenna zainicjowała prace koncepcyjne nad projektem pierwszego Kormorana. Projekt wszedł w fazę prac badawczo-rozwojowych, a oficjalną umowę na ten etap podpisano w 1999. Niestety prace zostały zawieszone 5 lat temu. Dlaczego??- Niszczyciele min muszą mieć zminimalizowane pole magnetyczne, więc buduje się je ze stali małomagnetycznej lub kompozytów - tłumaczą specjaliści od obronności z agencji Altair. - Kormoran miał mieć kadłub ze stali małomagnetycznej, co faworyzowało niemiecki przemysł stoczniowy -korporację Lurssen, ktory jest wykonawcą serii niszczycieli min dla Deutsche Marine. Tylko on buduje bowiem okręty podwodne i jednostki przeciwminowe w technologii stali małomagnetycznej. Ostatecznie jednak wskutek problemów finansowych projekt Kormorana zawieszono w 2002.?Zdaniem Altair w programie Kormorana II pytanie o technologię budowy kadłuba pozostaje kluczowe. Departament Ppolityki Zbrojeniowej oczekuje, że finalista obecnej analizy techniczno-ekonomicznej przyszłego Kormorana II dokona weryfikacji założeń pierwotnego programu Kormorana, ponieważ technika morska poczyniła spory postęp w okresie 5 lat zawieszenia przedsięwzięcia. Najważniejsze jest jednak to, aby w analizie znalazły się wyliczenia konstrukcyjne i eksploatacyjne zalet i wad obu rozwiązań kadłubowych. DPZ oczekuje, że decyzja w jakiej technologii wykonane zostaną kadłuby Kormoranów II zapadnie na przełomie kwietnia i maja 2008. W maju 2008 uruchomiony zostanie kolejny przetarg, tym razem finalny ? na przygotowanie konkretnego projektu technicznego okrętów, już z udziałem wybranego partnera zagranicznego. Zwycięzca będzie miał dwa lata na oddanie DPZ MON. Ale do sfinalizowania projektu jeszcze jest długa droga, bo rozpoczęcie prac badawczych nad okrętem musi jednak być poprzedzone przetargiem na analizę techniczno-ekonomiczną projektu. Udział w nim wezmą Akademia Marynarki Wojennej, gdyńskie Centrum Techniki Morskiej (CTM), gdańskie Centrum Techniki Okrętowej, gdyńska Stocznia Marynarki Wojennej (SMW) i gdańska Stocznia Północna. Wstępne studia projektowe nowego niszczyciela min rozpoczęły już SMW i CTM. ?- Umowa z finalistą opracowania ma zastać podpisana jeszcze w 2007 - przekonują znający temat specjaliści z Altair. - Wcześniej zalety i wady stali małomagnetycznej przedstawi Lurssen, zaś cechy technologii kadłubów kompozytowych zaprezentują Francuzi i Hiszpanie, a potem Brytyjczycy. Gra toczyć się będzie o zdobycie pozycji partnera polskiego przemysłu stoczniowego w programie Kormorana II. Budowa prototypu Kormorana II powinna zostać zakończona do 2012. Następny rok zarezerwowano na jej testy i próby morskie. Jeśli wszystko przebiegnie pomyślnie, MW wcieli do linii pierwszy nowy okręt w 2014.?Nadzór nad przygotowaniami do konkursów i przetargów, nad schematem oficjalnych wymagań stawianych oferentom i nad rozstrzygnięciem rywalizacji będzie miał gdyński TOTEM ? Terenowy Oddział Techniki Morskiej.?

(Na podstawie materiałów RAPORT - Wojsko technika Obronność)??

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slupsk.naszemiasto.pl Nasze Miasto