Słupskie licealistki odniosły sukces, dopisując dalszy ciąg do sztuk Szekspira

Zbigniew Marecki
Zdjęcie poglądowe / Archiwum
Aż cztery uczennice II Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Słupsku znalazły się wśród 10 zwycięzców projektu “Lira Szekspira 2 – czyli ciąg dalszy”.

Uczniowie z 4 pomorskich szkół średnich otrzymali pakiet warsztatów pisarskich, interpretacyjnych, z łączenia gatunków literackich i tłumaczeń Szekspira na j. polski. Następnie (przez wakacje) dopisywali sztukom Szekspira dalszy ciąg.

Od 1 do 17 sierpnia trwały indywidualne prace jury ekspertów (w składzie: prof. Ewa Nawrocka, Daniel Odija, Michał Pruszak) nad oceną nadesłanych przez młodzież tekstów.

Żaden z jurorów nie miał wglądu w dane osobowe, ani miejscowość pochodzenia autorów. Jurorzy nie otrzymali żadnych wskazówek dotyczących traktowania poszczególnych prac. Wszystkie oceny zostały przyznane anonimowo i bez kontaktu z pozostałymi członkami jury. 18 sierpnia jury spotkało się na końcowe obrady w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim.

Dyskusje i oceny były niemal jednogłośne. Omawiano prace pod względem wszystkich kategorii ocen. Brano pod uwagę w szczególności pomysłowość i poziom językowy.

Ostatecznie wybrano 10 prac zwycięskich. Wśród nich 3 autorkom przyznano dodatkowe wyróżnienia za najwyższe noty i wybijający się poziom. Miło nam poinformować, że wśród 10 zwycięzców znalazły się aż cztery uczennice II Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Słupsku:
- Helena Drzazgowska - za pracę Sąd nie-Ostateczny, na podstawie Makbeta. Nagroda za ciekawy pomysł z wprowadzeniem sądu ostatecznego; za wnikliwą analizę relacji Makbeta i Lady Makbet; praca jest dobrze napisana, z wyraźnym morałem dot. wartości etycznych. Helena otrzymała szczególne wyróżnienie!

- Lena Jeżewska - za pracę pt. Otello. Nagroda za zgrabne połączenie prozy z formułą wierszowaną; niekonwencjonalne przedstawienie postaci szekspirowskich (poszerzenie psychologicznego rysu bohaterów oryginału).
- Gabriela Stark - za pracę na podstawie Makbeta (bez tytułu tekstu autorskiego). Nagroda za poruszające stadium problemu zaburzonej komunikacji oraz zwrócenie uwagi na nieusuwalną obecność elementarnego zła, towarzyszącego kategorii władzy.
- Natalia Wąsowicz - za pracę na podstawie Makbeta (bez tytułu tekstu autorskiego). Nagroda za ciekawą przypowieść o wiecznym i wszechobecnym wpływie zła na człowieka oraz za sprawność językową.

W ogólnej ocenie jury kilka prac wykazało się dużą pomysłowością. Poziom językowy prac oceniono jednak jako nieco niższy, niż w poprzedniej edycji projektu.

Według jury w przedstawionych im pracach niezwykle wysoka była liczba błędów zarówno interpunkcyjnych, fleksyjnych, jak i składniowych. Błędy ortograficzne były natomiast rzadkością.

Jury zwróciło też uwagę na fakt, że zdecydowana większość prac dotyczyła lektury szkolnej - tragedii „Makbet”. Ze strony jurorów pojawiła się sugestia, że być może wynika to z mniejszego wysiłku, jaki kosztowało sięgnięcie po tekst już znany ze szkoły, literatury i kultury (w tym filmowej).

Organizatorzy konkursu zapowiadają, że wkrótce przyjadą do szkół z zawodowymi aktorami, którzy na wieczorkach literackich odczytają nagrodzone prace przed lokalną publicznością.

Zobacz także: Teatralny Oskar trafił do słupskiego Nowego Teatru.

Wideo

Materiał oryginalny: Słupskie licealistki odniosły sukces, dopisując dalszy ciąg do sztuk Szekspira - Głos Pomorza

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie