Z duszą na ramie(niu), cz. I. Felieton rowerowy [ZDJĘCIA]

Ireneusz Wojtkiewicz
Na skrzyżowaniu ul. Lutosławskiego i Paderewskiego rowerzystów dezorientuje brak spójności oznakowania poziomego z sygnalizacją świetlną Ireneusz Wojtkiewicz
Od kolegów rowerzystów mam propozycję nie do odrzucenia. To azymut na rogatki wjazdowo - wyjazdowe Słupska oraz związane z nimi ciągi komunikacyjne. Na pierwszy objazd wybieram trasę pomiędzy granicami administracyjnymi miasta a gminami Kobylnica i Słupsk. Najłatwiej i najbezpieczniej przejechać się szlakami rowerowymi na ringu w ciągu Drogi Krajowej nr 21, ale chodzi o starszy, wciąż bardzo ruchliwy przebieg DK21 przez centrum Słupska. Zaniedbany na krańcach, dlatego jazda jest jak w tytule.

Trasa we wspomnianych granicach długa na ok. 7 kilometrów, przebiega przez 7 rond. Zatem dłuższa od ringu tylko o ok. pół kilometra, ale wiodąca przez znacznie więcej rond, o czym więcej jak i o całości DK21 piszemy w ramce obok. Niezależnie z której strony zaczniemy nasz przejazd, korzystamy ze ścieżek rowerowo – pieszych gdzie tylko się da. A jak się urywają, widzimy i czujemy wjeżdżając do Słupska z Kobylnicy. Trasa rowerowa zanika w Kobylnicy u zbiegu ul. Głównej, Rzecznej i Sportowej. Do znaków granicznych Kobylnicy i Słupska na ul. Poznańskiej jeszcze ponad 200 metrów zniszczonym chodnikiem z czerwonego polbruku albo wąskim, zaniedbanym chodnikiem po przeciwnej stronie. Przejście dla pieszych pomiędzy tymi chodnikami znajduje się na pograniczu miasta i gminy. Wygląd i funkcjonalność jak najgorzej świadczą o gospodarzach tych obszarów. Krótko mówiąc, bardzo szpetne wizytówki wjazdowo – wyjazdowe Słupska i Kobylnicy na DK21.

CZYTAJ TAKŻE

Im bliżej Słupska, tym jeszcze gorzej. Po prawej stronie ul. Poznańskiej na ok. 300 metrach rozciąga się coś w rodzaju zatoki parkingowej, która faktycznie jest bajorem. Biegnie od znaku końca ścieżki rowerowej po przeciwnej stronie ul. Poznańskiej. Ta ścieżka to odnoga trasy pieszo – rowerowej wiodącej z centrum miasta do ronda im. Witolda Zblewskiego u zbiegu ulic Poznańskiej i Poprzecznej. Jadąc tędy na drugi kraniec DK21 (od strony Ustki) nie należy się kierować tylko poziomym oznakowaniem przejazdu rowerowego na skrzyżowaniu ul. Lutosławskiego i Paderewskiego. Lepiej się zdać na sygnalizację świetlną, chociaż jest niespójna z ruchem rowerowym. Poza tym nie polecam skrótu do centrum przez ul. Jaracza, zamiast jazdy wokół ul. Jagiełły. Bo przebudowana niedawno około półkilometrowa ul. Jaracza to bubel robót rogowych i organizacji ruchu. Miejsca nie brak, ale ścieżki rowerowej tutaj nie wykonano. Elementy nowej nawierzchni chodnikowej „kłapią” pod rowerowymi kołami, a więc są luźne na podbudowie. Głupota sprawiła, że przystanek autobusowy usytuowano na jezdni, gdzie tamuje ruch, a nie w zatoce, na którą także miejsca nie brak.

W kierunku Krępy i Łosina. Felieton rowerowy [ZDJĘCIA]

Polburkowymi, miejscami już wyboistymi ścieżkami pieszo - rowerowymi docieramy do wiaduktu kolejowego na styku ul. Bałtyckiej i Portowej. Żaden znak nie informuje, że tutaj się kończy trasa rowerowa. Nieznający tych realiów pedałują dalej poboczami lewo- i prawostronnymi, pełniącymi tu funkcje chodników, parkingów, pasów awaryjnych i co tam komu potrzeba. Z duszą na ramie(niu) jedzie się pod wspomnianym wiaduktem. Sypie się ze starości, bo służy sporo ponad 100 lat. Wiedzie nim czynna linia do Gdańska i nieczynna od ponad 70 lat do nieistniejącej już stacji Gabel na szlaku zwiniętych torów.

CZYTAJ TEŻ

Od wiaduktu do granicy miasta i gminy Słupsk na DK21 od strony Ustki jest niecałe 3 km. W tm ponad 100-metrowy przerywnik to trakt rowerowy wokół Ronda Usteckiego. Rowerzyści mają czego się bać, więc życzę byśmy wreszcie się doczekali rozbudowy tej drogi oraz budowy dwukierunkowego traktu pieszo – rowerowego Słupsk – Ustka. Póki co te przerwy na wylotach DK21 to szpetne dziury miejskiej infrastruktury. Są tu od końca peerelu, co daje wiele do myślenia.

CZYTAJ TAKŻE

Warto wiedzieć
85-kilometrowa DK21 Ustka – Słupsk – Miastko to niedługa droga krajowa, 10-krotnie krótsza od najdłuższej, biegnącej przez Polskę pomiędzy granicami z Litwą i Cechami. W ciągu swego wieloletniego funkcjonowania częściej była poddawana zmianom rangi niż gruntownym remontom i przebudowom. Uchodzi za trasę malowniczą, biegnącą w naturalnym środowisku, ale też niebezpieczną z powodu licznych zakrętów i braku wydzielonych, utwardzonych poboczy, zwłaszcza na odcinku Suchorze – Miastko. Coraz bardziej niebezpieczne staje się także natężenie ruchu, stale rosnące na odcinku Słupsk – Ustka, który pilnie czeka na przebudowę W ciągu DK21 jest zbudowany przed prawie pięcioma latami słupski ring. Długi na ok. 6,5 km, z 15 rondami na trasie, pozwalający na omijanie centrum Słupska min. przez Zatorze, ale mimo to tłok w mieście robi się coraz większy. Ring bowiem wymaga rozbudowy na prawobrzeżu Słupi i spięcia go z siecią dróg wlotowo – wylotowych w tej części miasta. Projekty zaawansowane, ale o terminach robót nic nie słychać.

Zobacz także: Miejska stacja wypożyczania rowerów w Słupsku. Ocenili ją mieszkańcy

Wideo

Materiał oryginalny: Z duszą na ramie(niu), cz. I. Felieton rowerowy [ZDJĘCIA] - Słupsk Nasze Miasto

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

bełkot i pomieszanie miejsc ,tematów i problemów

M
Michał

Nie pamiętam ale chyba Pan Wojtkiewicz nigdy nie pisał o skomunikowaniu Siemianice ze Słupskiem a dokładnie odcinek między skrzyżowaniem ul. Drzymały ,Kaszubskiej i Sportowej z Kaszubską .Ruch rowerowy został skierowany na chodnik wzdłuż Ul Kaszubskiej ,problem w tym ,że warunki techniczne nie dopuszczają wprowadzenie ruchu pieszego i rowerowego na chodnik o szerokości 1,5m ( min. 2,1 m) . Jest to niebezpieczne widziałem takie zderzenie na szczęście skończyło się szczęśliwie ale do czasu. Poszkodowany będzie mógł pozwać Urząd Miejski w Słupsku .

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3