Inflacja osłabia entuzjazm do podróżowania
Jak wynika z badania Holiday Barometer 2023, aż 72 proc. Polaków deklarowało entuzjastyczne nastawienie do wakacyjnych podróży. Nie odbiegamy więc od średniej europejskiej - 78 proc.
Warto jednak zaznaczyć, że jesteśmy jedynym krajem, w którym wskaźnik wzrósł najmniej w porównaniu z ubiegłym rokiem (zaledwie 2 proc.). Największy bezpośredni wpływ na tę sytuację miała inflacja - aż 76 proc. ankietowanych wskazało ją jako przyczynę.
Ceny turystyki zorganizowanej za granicą były wyższe o 23,1 proc., a w kraju o 18,7 proc. Polacy zaczynają więc organizować sobie wypoczynek we własnym zakresie, jak wynika ze zrealizowanego w maju badania Wakacyjne plany Polaków 2023.
Polacy zwiększają budżet wakacyjny
Według IPSOS, w 2023 roku planowaliśmy przeznaczyć na wakacje o 20 procent wyższą kwotę niż w roku ubiegłym.
Jedna trzecia Polaków deklaruje, że na wyjazd planuje wydać nie więcej niż 1000 złotych na osobę. Jedynie 5 proc. badanych deklarowało, że będzie to więcej niż 5 000 złotych.
Korzystamy także z nieco bardziej ekonomicznych opcji noclegów. Trend ten potwierdzają dane OLX. W maju 2023 nastąpił wzrost zainteresowania obiektami, które można wynająć w całości – takich, w których równocześnie może przebywać większa liczba osób.
Wśród fraz najczęściej wpisywanych przez osoby poszukujące wakacyjnych noclegów w maju znalazły się:
- dom nad morzem
- domek letniskowy.
Wakacje to zdecydowanie czas na odpoczynek i relaks, których latem najchętniej poszukujemy niezmiennie nad morzem lub jeziorami. Ale ich gwarancją jest też komfort finansowy. Z naszych danych można wysnuć wniosek, że jednym z takich rozwiązań jest korzystanie z oferty domków letniskowych, czy domów wakacyjnych, których koszty wynajęcia możemy współdzielić z rodziną, czy przyjaciółmi. Dodatkowym atutem takich miejsc jest to, że zazwyczaj znajduje się w nich kuchnia, która umożliwia samodzielne przygotowywanie posiłków, co przynosi kolejne, znaczące, oszczędności – mówi Konrad Grygo, analityk biznesowy OLX.
Kuchnia i atrakcje dla dzieci ważniejsze niż jacuzzi
Jak wynika z danych OLX, dużym zainteresowaniem osób planujących urlopy w kraju, cieszą się również obiekty agroturystyczne. W maju zainteresowanie nimi wzrosło o ponad połowę.
Równie chętnie przeglądamy też oferty, które pojawiają się po wpisaniu w wyszukiwarkę fraz noclegi nad morzem, czy pokoje nad morzem.
Tym, co je łączy jest fakt, że zdecydowanie bardziej popularne są te z nich, które oferują dostęp do kuchni, aneksu kuchennego oraz atrakcje dla dzieci.
Jednocześnie poziom zainteresowania obiektami oferującymi luksusowe usługi, np. jacuzzi, spada.
Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?