RAPORT: Polacy chcą budowy dróg lokalnych i obwodnic. Jak jest na Pomorzu?

dd
Budowa Nowej Słowackiego w Gdańsku
Budowa Nowej Słowackiego w Gdańsku Przemek Świderski
Polacy stwierdzili, że najważniejszym aspektem infrastruktury transportowej jest modernizacja dróg. Co ciekawe, większość z badanych wskazała drogi lokalne i obwodnice jako najważniejsze i najpilniejsze dla nich inwestycje, ponieważ z tych dróg korzystają na co dzień. Budowa autostrad oraz modernizacja infrastruktury kolejowej są dopiero na dalszych pozycjach.

Zobacz także: Gdańsk: Nowa Słowackiego. Zdjęcia z budowy

Raport Instytutu Badania Opinii PBS nie jest zaskoczeniem dla GDDKiA

- Pozytywna opinia społeczna o drogach lokalnych i obwodnicach wynika przede wszystkim stąd, że większość Polaków mieszka poza dużymi miastami i na co dzień nie korzysta z autostrad i dróg ekspresowych. Drogi szybkiego ruchu nie spełniają bowiem funkcji przenoszenia ruchu lokalnego, tylko międzyregionalnego czy wręcz (w przypadku autostrad) międzynarodowego - komentuje w raporcie Instytutu Badania PBS Urszula Nelken, Rzecznik Prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

24 procent badanych opowiedziało się za inwestowaniem w obwodnice miast, a co trzeci Polak uznał, że najważniejsze są drogi lokalne. Ciekawostką jest, że na konieczność modernizacji dróg lokalnych w większości wskazywały kobiety (co trzecia kobieta i co czwarty mężczyzna). Podobna różnica jest w kontekście autostrad, gdzie jako priorytet wskazują na budowę autostrad mężczyźni (30 procent i jedynie 19 procent kobiet).

Czytaj także: Miliony na 80 kilometrów lokalnych dróg Pomorza

Zdaniem autorów raportu większe zainteresowanie kobiet drogami lokalnymi wynika z częstszego korzystania przez nie właśnie z tych dróg. Tym bardziej, że zdecydowanie rzadziej są one zatrudnione w transporcie. Często też mieszkańcy latami dopominają się o budowę drogi czy modernizację, jednak nie zawsze ich wnioski zostają wysłuchane.

- Wnioski i uwagi są mile widziane, ale to nie może to być wyznacznik tego, co powinno być budowane, a co nie. Na to jeszcze wpływa analiza bezpieczeństwa ruchu drogowego. Byłbym daleki od tego, aby to mieszkańcy decydowali o tym co będzie się działo na drogach - uważa Piotr Michalski z gdańskiego oddziału GDDKiA.

Na przykład, 13 sierpnia w Zimowiskach koło Ustki mieszkańcy zablokowali drogę nr 21. W ten sposób chcieli zwrócić uwagę na natężenie ruchu na tej trasie. Domagali się od GDDKiA sygnalizacji świetlnej. Jednak ich prośba została odrzucona. Zdaniem GDDKiA mieszkańcy przesadzają, gdyż droga jest w dobrym stanie, a od pilnowania bezpieczeństwa na drodze są inne służby.

Rozbudowa i modernizacja obwodnic i autostrad była najbardziej popularna wśród mieszkańców z miast powyżej 200 tys. mieszkańców.

- Na przykład budowa południowej obwodnicy Gdańska spowoduje, że o 1/3 mniej samochodów będzie jechało przez Trójmiasto. Wydaje mi się, że zmniejszenie natężenia ruchu jest ważne również z punktu widzenia mieszkańców - uważa Piotr Michalski. Jego zdaniem dla mieszkańców powinna być także ważna budowa Węzła Karczemki, która także pozwoli na rozładowanie ruchu na lokalnych drogach.

Nie zawsze jednak szybka realizacja potrzebnej inwestycji jest możliwa. Przykładem jest budowa tzw. Trasy Kaszubskiej - drogi szybkiego ruchu - której potrzebują mieszkańcy. Ma łączyć Lębork z Trójmiastem.

- Został złożony wniosek o decyzję środowiskową w sprawie tej drogi. Ona dalej znajduje się w programie budowy dróg, z tymże jest na liście rezerwowej - komentuje Michalski.

POLECAMY: Serwis dotyczący budowy mostu w Kwidzynie

- Teraz jesteśmy w trakcie realizacji bardzo ważnej inwestycji, na którą jest zapotrzebowanie. Jest to budowa mostu wraz z dojazdami koło Kwidzyna. Jest to bardzo oczekiwana inwestycja na Kociewiu i Powiślu, ponieważ połączy oba brzegi Wisły.

- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i autostrad odpowiada za drogi krajowe, które przynoszą najwięcej ruchu: tranzytowy, regionalny i międzynarodowy, ale jeszcze są drogi powiatowe, gminne, wojewódzkie, tam poziom inwestycji jest zupelnie inny - mówi Michalski.

Raport przygotowany przez On Board PR Eco Network na podstawie badania opinii publicznej przeprowadzonego przez PBS DGA.

Nowe mandaty od straży miejskiej

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

E
ELbOVHpq
You're the one with the bnaris here. I'm watching for your posts.
G
GD
I się nie doczeka... Oprócz garstki mieszkańców nikt o tym nie wie... Sorry, ale jak sie jest na uboczu to trzeba alo głośno krzyczeć, albo przyjąć to co jest...
q
qqł
Mówiąc zupełnie szczerze to po Gryzoniowym nie dla GOM ta droga powinna nazywac się OPGRRW - Obwodnica Północna Gdyni, Rumi, Redy i Wejherowa...
I tak konczy się własnie małostkowość lokalnych kacyków!
K
Krytyk
W końcu drogi dla mieszkańców a nie dla krasnoludków są budowane, tego zdaje się nie wiedzieć p. Michalski gdy mówi: "Byłbym daleki od tego, aby to mieszkańcy decydowali o tym co będzie się działo na drogach - uważa Piotr Michalski z gdańskiego oddziału GDDKiA.".
Oczywiste, że nie każde życzenie i każdej grupki mieszkańców może decydować o budowie tu i tej drogi. Z mieszkańcami trzeba jednak chcieć i umieć rozmawiać ... aby się np. nie dziwić temu, że kobietom bardziej niż mężczyznom zależy na budowie dróg lokalnych. Wystarczy tylko umieć korzystać z tego co się ma między uszami - no jeżeli nie jest tam po prostu najzwyklejsza pustka.
S
StaN
Charakterystyczną rzeczą dla redaktorów Dziennika Bałtyckiego jest pisanie przy okazji zbliżonego tematycznie artykułu o zapotrzebowaniu na budowane,bądz potrzebne drogi dla miasta Gdańska.Bardzo rzadko przewija się temat obwodnicy północnej,która powinna odciążyć najbardziej zakorkowane drogi w Gdyni,Rumi i Redzie.GDDKiA więcej interesuje się obwodnicą metropolitarną,niż OPAT,wspierają to także władze Gdańska.Czy ktoś się jeszcze dziwi,że ludność tych miast nie chce metropolii gdańskiej,zwłaszcza pod przywództwem Adamowicza.
Dodaj ogłoszenie