Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy zakład Scanii w regionie. Szwedzi konsolidują produkcję autobusów w Polsce

Aleksander Radomski
Aleksander Radomski
Z linii produkcyjnych w Kobylnicy zjeżdżać ma na początek 10 podwozi dziennie.
Z linii produkcyjnych w Kobylnicy zjeżdżać ma na początek 10 podwozi dziennie. Scania
Scania przenosi linię produkcyjną podwozi autobusowych ze swoich zakładów w Szwecji do Polski. Z nowej fabryki w Kobylnicy mają wyjeżdżać nawet 22 podwozia dziennie. Szkolenia już trwają, a transfer całej linii zaplanowano na wakacje. Start produkcji już we wrześniu tego roku.

Zamiast zakładu w szwedzkim Sodertalje to Scania Production Słupsk S.A.ma produkować podwozia do autobusów. Decyzje już zapadły, a firma jest w trakcie gruntownych przygotowań do dużego przedsięwzięcia, którym jest transfer całej linii produkcyjnej do Polski.

Wszystko za sprawą coraz większego zapotrzebowania na elektryczne samochody ciężarowe, które powstają w Sodertalje i konieczność stworzenia tam dodatkowych powierzchni produkcyjnych.

Słupska jednostka koncernu stanie się centrum produkcji podwozi autobusowych na rynek europejski.

- To duże wyzwanie - przyznaje Leszek Chudy, odpowiedzialny za projekt w Scania Production Słupsk S.A. - Oprócz relokacji samej linii produkcyjnej w grę wchodzi kwestia zaplanowania nowych łańcuchów dostaw, logistyki, utrzymania ruchu i szkoleń. Dodatkowo będziemy odpowiedzialni za rozwój procesów produkcyjnych, jak i docelowego produktu.

Szkolenia personelu już trwają. Pracownicy produkcyjni słupskiej Scanii do Szwecji wyjeżdżają na 6-8 tygodniowe tury. Za granicą doskonali się też grupa inżynierów, dział jakości i specjaliści w zakresie logistyki.

Podwozia nie będą powstawać przy ul. Grunwaldzkiej, gdzie mieści się główny zakład Scanii Do realizacji tego typu zadania potrzeba było hal o większej powierzchni. W związku z tym podjęto decyzję o nawiązaniu współpracy z firmą Indeka zlokalizowanej w Kobylnicy, która dysponowała halami o łącznej powierzchni 22 tys m2. Indeka będzie także realizować część procesów logistycznych dla Scanii.

Zgodnie z harmonogramem start produkcji nastąpi we wrześniu tego roku, a przenosiny rozpoczną się już w lipcu i potrwają kilka tygodni. Początkowo, każdego dnia, z linii produkcyjnej w Kobylnicy zjeżdżać ma 10 podwozi. Docelowe możliwości techniczne na dzień uruchomienia mają być ponad dwukrotnie wyższe. Dla porównania statystycznie w Słupsku powstają obecnie trzy-cztery autobusy dziennie.

Podwozia wyprodukowane przez Scania Production Słupsk S.A. będą wykorzystywane zarówno przez Scanię, jak i innych producentów autobusów.

Do obsługi nowej linii produkcyjnej potrzeba będzie około 150 osób. Mowa o pracownikach produkcyjnych oraz o personelu wspomagającym. Firma już teraz intensywnie poszukuje inżynierów różnych specjalizacji.

- Celujemy w doświadczoną kadrę inżynierską, która chce poszerzać swoje kompetencje i jest gotowa na nowe wyzwania - przyznaje Lilianna Łuczkiewicz. – Ale myślimy także o młodych, ambitnych osobach, które dopiero rozpoczynają swoją zawodową przygodę. Jesteśmy otwarci na wszystkich.

Szacunkowy koszt inwestycji związanej z uruchomieniem produkcji podwozi autobusowych to 60 mln zł. Siostrzany zakład znajduje się w brazylijskim Sao Paulo, ale to podwozia ze Słupska trafią na rynek europejski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nowy zakład Scanii w regionie. Szwedzi konsolidują produkcję autobusów w Polsce - Głos Pomorza

Wróć na slupsk.naszemiasto.pl Nasze Miasto