Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sztuczna inteligencja w szkołach. Tak rozwój technologii wpływa na edukację. Ekspert o lekcjach zdalnych w Polsce

Maja Czech
Maja Czech
Rozwój nowoczesnych technologii otworzył przed edukacją zupełnie nowe możliwości. Jak wynika z badania przeprowadzonego we wrześniu zeszłego roku przez polską platformę ClickMeeting, nawet 47 procent osób uważa, że korepetycje oraz zajęcia online, mogą być równie skuteczne, jak te prowadzone stacjonarnie, a prawie 1/3 Polaków uważa, że podręczniki szkolne można zastąpić cyfrowymi. Nauczyciel Roku 2021 mówi, jaka przyszłość może czekać polskie szkoły.

Nowym wyzwaniem związanym z nauką staje się korzystanie ze sztucznej inteligencji, która rozwija się w błyskawicznym tempie. W związku z tym ClickMeeting zorganizował webinar poświęcony wykorzystywaniu sztucznej inteligencji w edukacji, z Dariuszem Martynowiczem, Nauczycielem Roku 2021. Podkreślał on między innymi potrzebę rozwijania u dzieci umiejętności niedostępnych dla maszyn takich jak empatia oraz krytyczne myślenie.

Przyszłość edukacji ze sztuczną inteligencją

Martynowicz zwraca uwagę na konieczność skupienia się w edukacji na zdolnościach, które są poza zasięgiem sztucznej inteligencji. Podkreślił on znaczenie krytycznego myślenia oraz rozwijania w szkołach kompetencji społecznych.

AI może znacząco ulepszać różne obszary życia, konieczne jest jednak zwracanie uwagi na odpowiedzialne korzystanie z technologii opartych o sztuczną inteligencję. W trakcie spotkania szczegółowo omówiono też, w jaki sposób nauczyciele mogą używać sztucznej inteligencji jako narzędzia wspierającego edukację. Przykłady obejmowały wykorzystanie chatGPT do interaktywnych lekcji, tworzenie angażujących materiałów edukacyjnych z pomocą aplikacji opartych o sztuczną inteligencję, a także generowanie obrazów i treści w atrakcyjny dla uczniów sposób.

Nowoczesne formy edukacji. E-podręczniki i nauka zdalna
pexels

- Naszym zadaniem jako nauczycielek i nauczycieli jest sprawienie, aby sztuczną inteligencję wykorzystać efektywnie oraz uczyć młodych ludzi rewizji tego, co jakakolwiek maszyna nam generuje - mówi Dariusz Martynowicz - Dlatego, że jeśli nie ma rewizji, nie ma krytycznego myślenia, to zanika zdolność rozumienia. Tam, gdzie zanika myślenie i przyjmuje się fakty z góry, tam pojawia się duża przestrzeń na manipulację. W całym zjawisku sztucznej inteligencji potrzebne jest stanowisko nauczyciela, który nie będzie wyłącznie straszyć, ale pokaże też różnego rodzaju szanse i możliwości, z których my jako nauczyciele i uczniowie możemy korzystać. Narzędzia sztucznej inteligencji mogą w jakimś wymiarze nasz świat zdominować, ale niewątpliwie widać, że w dużej mierze jest to, póki co zabawa. Dużo zależy od nas jako nauczycieli, jak te narzędzia w edukacji wykorzystamy. Zachęcam, żeby wybrać jedną aplikację związaną z AI, i zastanowić się, do czego możemy ją użyć.

Nowoczesne formy edukacji. E-podręczniki i nauka zdalna

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez ClickMeeting, blisko połowa Polaków uważa, że zajęcia edukacyjne w trybie zdalnym mogą być równie efektywne, jak te tradycyjne. Niemniej jednak 30 proc. uważa, że nauka prowadzona na odległość nie jest tak skuteczna, jak stacjonarna.

Sztuczna inteligencja w szkołach. Tak rozwój technologii wpływa na edukację. Ekspert o lekcjach zdalnych w Polsce
pexels

Zdania podzielone są również w kwestii tego, czy szkolne podręczniki można zastąpić cyfrowymi, w tym przypadku 31 proc. uważa, że tak, a 19 proc. sądzi, że obecnie jest to niemożliwe, ale w przyszłości będzie to standardem. Z kolei 39 proc. uważa, że nie.

- Jeszcze kilka lat temu większość z nas nie wyobrażała sobie nauki zdalnej czy zdobywania wiedzy dzięki aplikacjom mobilnym. Jednak na przestrzeni lat odnotowujemy ogromną zmianę w postrzeganiu tego zjawiska. Postęp edukacji oraz coraz szerszy dostęp do interaktywnych materiałów czy cyfrowych narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję mogą mieć pozytywny wpływ na redukcję barier edukacyjnych. Umożliwiają też szerszemu gronu uczniów łatwiejsze i szybsze zdobywanie wiedzy. AI w nauce to wyzwanie, ale także szansa. Zmiana w postrzeganiu narzędzi cyfrowych odzwierciedla rosnące uznanie dla technologii jako kluczowego elementu nowoczesnego procesu nauczania. Jako ClickMeeting wspieramy takie zmiany i cieszymy się, że jesteśmy ich częścią, oferując możliwość tworzenia interaktywnych, angażujących zajęć. - komentuje Martyna Grzegorczyk, Marketing Operations Manager ClickMeeting.

CZYTAJ TAKŻE: Czy sztuczna inteligencja stanowi zagrożenie dla ludzi? Chatbot odpowiada: „Ludzie jako gatunek również wykazują wiele wad”

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych (sondaż)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Sztuczna inteligencja w szkołach. Tak rozwój technologii wpływa na edukację. Ekspert o lekcjach zdalnych w Polsce - Dziennik Bałtycki

Wróć na slupsk.naszemiasto.pl Nasze Miasto